Ugrás a tartalomhoz

 

A kultúraazonos pedagógia felé - a családi szocializáció és a kognitív fejlődés sajátosságai roma családokban = Towards culturally responsive teaching - socialization patterns and cognitive development in Roma families

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/2446/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published

Type = Monograph
Cím:
A kultúraazonos pedagógia felé - a családi szocializáció és a kognitív fejlődés sajátosságai roma családokban = Towards culturally responsive teaching - socialization patterns and cognitive development in Roma families
Létrehozó:
Boreczky, Elemérné
Lukács, István
Nahalka, István
Rácz, Sándor
Kiadó:
OTKA
Dátum:
2010
Téma:
LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
Tartalmi leírás:
A kutatás célja a cigány és a nem cigány kultúra hasonlóságainak és különbségeinek megismerése mellett olyan területek feltárása volt, amelyek segíthetnek egy multikulturális iskolai gyakorlat megalapozásában. A kutatás nagyobb témái a következők voltak: kollektív emlékezet, családi szocializáció, a gyerekek kognitív fejlődése. Ezek vizsgálata több településen (Budapest, Budaörs, Magyargéc, Ópályi, Zalakomár,Zalakaros, Zalacsány) szociológiai, antropológiai és pedagógia módszerekkel történt (résztvevő megfigyelés, interjúk, feladatlapok). Az eredmények azt sugallják, hogy - a múlthoz való viszony sajátos formái mellett a cigány és a nem cigány közösségek számos hasonlóságot mutatnak a múlt konstrukciója és rerezentációi terén. Így pl. a múlt narratíváit a csoport és az egyén társadalmi -foglalkozási helyzete is befolyásolja, - a társadalmi változásokhoz való alkalmazkodás során -jóllehet időeltolódásokkal- a cigánycsaládok nagy csoportjaiban a nem cigány családokhoz hasonlóan erőteljes kulturális hibridizációs folyamatok mentek végbe, - a gyerekek előzetes tudása, tanulási stílusa nem magyarázza az iskolában nyújtott gyengébb teljesítményt. | The primary aim of the research was to identify commonalities and differences between Roma and non -Roma cultures in Hungary. Besides, we hoped to have new insights and research findings that can help to implement or to improve multicultural school practices. In the research three major issues were studied: collective memory or the construction of the past, family socialization and the cognitive development of children. The research was carried out in Budapest, Budaörs, Magyargéc, Ópályi and Zalakomár (Zalakaros, Zalacsány), its methodology included sociological, anthropological and pedagogical methods (interviews, obsevations, quizzes and ""test-sheets"" etc.) Results suggest that - concerning time relations, (apart from some specific forms) the construction and the representation of the past in Roma and non Roma communities have several common features. Thus, for instance, narratives of the past are influenced by the social position of the group and the individual, as well; -although Gipsy families were transformed in a short and very dense period of time intesified by different pasts and different assimilative forces, in the course of adjustment to social changes they assumed hybrid cultural forms just like non Gipsy families; -it is neither the learning styles of Roma children nor their former knowledge that are to be blamed for lower school achievements.
Típus:
Monograph
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Boreczky, Elemérné and Lukács, István and Nahalka, István and Rácz, Sándor (2010) A kultúraazonos pedagógia felé - a családi szocializáció és a kognitív fejlődés sajátosságai roma családokban = Towards culturally responsive teaching - socialization patterns and cognitive development in Roma families. Project Report. OTKA.
Kapcsolat: