Ugrás a tartalomhoz

 

A bevásárlóközpontok mint a csellengés helyei: a „helyfogyasztás” kontextuális elemzése

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/75350/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published

Type = Article
Cím:
A bevásárlóközpontok mint a csellengés helyei: a „helyfogyasztás” kontextuális elemzése
Létrehozó:
DĂşll, Andrea
Demetrovics, Zsolt
Paksi, BorbĂĄla
Felvinczi, Katalin
Buda, BĂŠla
Kiadó:
AkadĂŠmiai KiadĂł
Dátum:
2006
info:eu-repo/date/embargoEnd/2026-03-31
Téma:
BF Psychology / lĂŠlektan
Tartalmi leírás:
KorĂĄbbi
kutatĂĄsi adatok egyĂŠrtelmuen jelzik a droghasznĂĄlat mĂŠrtĂŠke ĂŠs a szabad ido
felhasznĂĄlĂĄsĂĄnak jellemzoi kĂśzĂśtti ĂśsszefĂźggĂŠst, valamint specifikusan is
felvetik a plĂĄzĂĄkban valĂł jelentosebb mĂŠrtĂŠku idotĂśltĂŠs (csellengĂŠs) ĂŠs a
legĂĄlis, illetve illegĂĄlis szerekkel valĂł visszaĂŠlĂŠs kapcsolatĂĄt. KutatĂĄsunk
cĂŠlja ezzel ĂśsszefĂźggĂŠsben a nagy bevĂĄsĂĄrlĂłkĂśzpontokban megfordulĂł fiatalok
ĂŠletvitelĂŠnek, droghasznĂĄlati szokĂĄsainak, valamint egyĂŠb
szenvedĂŠlyproblĂŠmĂĄinak kvantitatĂ­v ĂŠs kvalitatĂ­v mĂłdszerekkel tĂśrtĂŠno feltĂĄrĂĄsa
volt. A kutatĂĄs sorĂĄn a kvalitatĂ­v kĂśrnyezetpszicholĂłgiai vizsgĂĄlati mĂłdszert
(szakĂŠrtoi szĂ­ntĂŠrbejĂĄrĂĄs) normĂĄl populĂĄciĂłs kĂŠrdoĂ­ves felmĂŠrĂŠsekkel
kombinĂĄltuk. EredmĂŠnyeink szerint a gyakori plĂĄzalĂĄtogatĂłk, azok, akik hetente
tĂśbbszĂśr, s kĂźlĂśnĂśsen azok, akik (szinte) minden nap megfordulnak a plĂĄzĂĄkban,
jelentosen eltĂŠro plĂĄzalĂĄtogatĂĄsi szokĂĄsokkal rendelkeznek, mint a plĂĄzĂĄkba
kevesebbet jĂĄrĂł tĂĄrsaik. Elobbiek valĂłszĂ­nubben fordulnak elo a plĂĄzĂĄkban a
dĂŠlelotti idoszakban, s tĂśbbet jĂĄrnak oda egyedĂźl, de egyĂşttal kiemeltebben
hasznĂĄljĂĄk a plĂĄzateret a barĂĄtaikkal, ismeroseikkel valĂł talĂĄlkozĂĄs cĂŠljĂĄbĂłl.
HasonlĂłkĂŠpp szoros kapcsolat mutatkozott a plĂĄzalĂĄtogatĂĄs gyakorisĂĄga ĂŠs a
droghasznĂĄlat mĂŠrtĂŠke kĂśzĂśtt. Ily mĂłdon a havonta vagy annĂĄl ritkĂĄbban plĂĄzĂĄba
jĂĄrĂłk (mind a kĂśzĂŠpiskolĂĄsok, mind pedig a fiatal felnottek esetĂŠben) a teljes
populĂĄciĂł ĂĄtlagĂĄnĂĄl (19,1%, illetve 25,1%) alacsonyabb prevalenciaĂŠrtĂŠkeket
mutatnak a droghasznĂĄlat szempontjĂĄbĂłl, mĂ­g a (majdnem) minden nap plĂĄzĂĄba jĂĄrĂł
kĂśzĂŠpiskolĂĄsok harmada (33%), a fiatal felnotteknek pedig tĂśbb mint fele
(52,6%) hasznĂĄlt mĂĄr drogot ĂŠletĂŠben. HasonlĂł eredmĂŠnyek mutatkoztak az egyĂŠb
problĂŠmaviselkedĂŠsek vonatkozĂĄsĂĄban is.
A
tanulmĂĄnyban a kutatĂĄsi eredmĂŠnyek bemutatĂĄsa mellett ĂĄttekintjĂźk a plĂĄza kĂśrnyezetpszicholĂłgiai
sajĂĄtsĂĄgait is.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Dúll, Andrea and Demetrovics, Zsolt and Paksi, Borbála and Felvinczi, Katalin and Buda, Béla (2006) A bevásárlóközpontok mint a csellengés helyei: a „helyfogyasztás” kontextuális elemzése. Magyar Pszichológiai Szemle, 61 (1). pp. 107-132. ISSN 0025-0279
Kapcsolat:
https://doi.org/10.1556/MPSzle.61.2006.1.7
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess