Ugrás a tartalomhoz

 

Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/73984/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyûjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space
Létrehozó:
Németh, Krisztina
Kiadó:
MTA Közgazdasági és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete
Dátum:
2017
Téma:
HM4 Social processes / társadalmi folyamatok
HM5 Social psychology / szociálpszichológia
JV International migration / nemzetközi migráció
Tartalmi leírás:
A tanulmány a transznacionális migráció jelenségét vizsgálja egy eddig kevésbé feltárt perspektívából, a gyerekek szemszögéből. Jóllehet az általános vélekedések szerint a gyerekek a leginkább kitettek a családi migrációs döntéseknek, az újabb kutatási eredmények árnyalják a változásokat passzívan megélő, a migráció hatásait csupán elszenvedő gyerek képét, és a hangsúlyt egyre inkább az élményeikre, az egyéni adaptációs stratégiáikra, azaz az ágenciájukra helyezik.
A két esettanulmány a Magyarországról külföldre irányuló munkavállalási célú migráció helyi társadalmakra gyakorolt hatásai című OTKA-kutatás keretében a migrációban érintett tanulókkal felvett interjúk, asszociációk, valamint gyerekrajzok dinamikus elemzésén alapul. A különféle módszerek közötti triangulációt a gyermeki perspektíva megszólaltatásának kihívásai mellett az egyes megközelítések korlátai, valamint a migráció jelenségének komplexitása indokolják.
A mélyfúrásszerű elemzés – más projektív technikákon alapuló elemzésekhez hasonlóan – problémafeltáró jellegű, következésképpen nem reprezentatív és nem általánosítható. Az elemzés célja, hogy felvillantson különféle attitűdöket, egyéni megküzdési módokat, valamint ezek kognitív, érzelmi, térhasználatbeli aspektusait és reflektáljon a kombinatív módszertan alkalmazására.
A migrációs tapasztalatok ambivalenciáját a különféle módszerekkel feltárt élmények más-más megvilágításba helyezik. A különböző projektív technikák használatával a pusztán verbális információszerzésnél sokszínűbb, összetettebb kép rajzolódik ki a gyermekek migrációs élményeiről. A módszerek közötti trianguláció közvetíti az idegenség tapasztalatának összetettségét, térbeli és társas vetületeit: a beilleszkedés kihívásait, valamint az idegen tér tapasztalatát és annak kiismerésével megszerzett kontrollt.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Németh, Krisztina (2017) Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space. Tér és Társadalom, 31 (3). pp. 103-124. ISSN 2062-9923
Kapcsolat:
https://doi.org/10.17649/TET.31.3.2869
doi: 10.17649/TET.31.3.2869
Létrehozó:
cc_by_nc_nd