NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Idegenségtapasztalat és megszelÃdÃtett tér. Transznacionális migráció gyerekperspektÃvából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/73984/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyûjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
Idegenségtapasztalat és megszelÃdÃtett tér. Transznacionális migráció gyerekperspektÃvából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space
|
Létrehozó: |
Németh, Krisztina
|
Kiadó: |
MTA Közgazdasági és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete
|
Dátum: |
2017
|
Téma: |
HM4 Social processes / társadalmi folyamatok
HM5 Social psychology / szociálpszichológia
JV International migration / nemzetközi migráció
|
Tartalmi leírás: |
A tanulmány a transznacionális migráció jelenségét vizsgálja egy eddig kevésbé feltárt perspektÃvából, a gyerekek szemszögébÅ‘l. Jóllehet az általános vélekedések szerint a gyerekek a leginkább kitettek a családi migrációs döntéseknek, az újabb kutatási eredmények árnyalják a változásokat passzÃvan megélÅ‘, a migráció hatásait csupán elszenvedÅ‘ gyerek képét, és a hangsúlyt egyre inkább az élményeikre, az egyéni adaptációs stratégiáikra, azaz az ágenciájukra helyezik.
A két esettanulmány a Magyarországról külföldre irányuló munkavállalási célú migráció helyi társadalmakra gyakorolt hatásai cÃmű OTKA-kutatás keretében a migrációban érintett tanulókkal felvett interjúk, asszociációk, valamint gyerekrajzok dinamikus elemzésén alapul. A különféle módszerek közötti triangulációt a gyermeki perspektÃva megszólaltatásának kihÃvásai mellett az egyes megközelÃtések korlátai, valamint a migráció jelenségének komplexitása indokolják. A mélyfúrásszerű elemzés – más projektÃv technikákon alapuló elemzésekhez hasonlóan – problémafeltáró jellegű, következésképpen nem reprezentatÃv és nem általánosÃtható. Az elemzés célja, hogy felvillantson különféle attitűdöket, egyéni megküzdési módokat, valamint ezek kognitÃv, érzelmi, térhasználatbeli aspektusait és reflektáljon a kombinatÃv módszertan alkalmazására. A migrációs tapasztalatok ambivalenciáját a különféle módszerekkel feltárt élmények más-más megvilágÃtásba helyezik. A különbözÅ‘ projektÃv technikák használatával a pusztán verbális információszerzésnél sokszÃnűbb, összetettebb kép rajzolódik ki a gyermekek migrációs élményeirÅ‘l. A módszerek közötti trianguláció közvetÃti az idegenség tapasztalatának összetettségét, térbeli és társas vetületeit: a beilleszkedés kihÃvásait, valamint az idegen tér tapasztalatát és annak kiismerésével megszerzett kontrollt. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Németh, Krisztina (2017) Idegenségtapasztalat és megszelÃdÃtett tér. Transznacionális migráció gyerekperspektÃvából = Transnational migration from children's perspective: being a stranger and taming space. Tér és Társadalom, 31 (3). pp. 103-124. ISSN 2062-9923
|
Kapcsolat: |
https://doi.org/10.17649/TET.31.3.2869
doi: 10.17649/TET.31.3.2869
|
Létrehozó: |
cc_by_nc_nd
|