NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Technológiai és munkaszervezési újÃtások hatása az autóipar térbeli szervezÅ‘désére – iparági példa a Volkswagen mintáján = The impacts of technology and work organization innovation on the automotive industry's spatial structure: empirical evidence from Volkswagen |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/73561/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyûjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
Technológiai és munkaszervezési újÃtások hatása az autóipar térbeli szervezÅ‘désére – iparági példa a Volkswagen mintáján = The impacts of technology and work organization innovation on the automotive industry's spatial structure: empirical evidence from Volkswagen
|
Létrehozó: |
Túry, Gábor
|
Kiadó: |
MTA Közgazdasági és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete
|
Dátum: |
2017
|
Téma: |
HD11 Heavy industry / nehézipar
TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
|
Tartalmi leírás: |
Az autóipar több mint egy évszázad alatt manufakturális kisipari tevékenységbÅ‘l nemzetközi termelési és értékesÃtési hálózattal rendelkezÅ‘, globálisan szervezett iparággá fejlÅ‘dött. A négyütemű robbanómotor szabadalmaztatása óta eltelt 140 év fejlÅ‘dését végigkÃsérve nyilvánvalóvá vált, hogy a technológiai és munkaszervezési újÃtások az átalakulásban kiemelt szerepet töltöttek be. Az újÃtást támogató döntések hosszú idÅ‘re meghatározták a vertikum működését, átalakÃtva ezzel az ágazat szerkezetét és elÅ‘segÃtve az autóipari tevékenység világméretűvé válását.
A tanulmány az emlÃtett szerkezeti átalakulást mutatja be, részletesen ismertetve annak legfontosabb állomásait. Az elemzés rávilágÃt arra, hogy a bevezetett újÃtások megváltoztatják az értékláncban részt vevÅ‘k kompetenciáit, ami hatással van nemcsak az erÅ‘források vertikális allokációjára, de azok horizontális eloszlására is. A szerzÅ‘ részletesen tárgyalja a fordista tömeggyártás és a nemzetközi termelés kialakulásának kapcsolatát, amely bizonyos tekintetben az autóipari globalizáció korai szakaszának tekinthetÅ‘. Az autóipar világméretű szervezÅ‘désére a legnagyobb hatást azonban nem a fordista tömegtermelés jelentette, hanem az azt felváltó, a második világháború elÅ‘tt Japánból elindult szervezeti változások, amelyek világméretű adaptációjára egészen a nyolcvanas évekig kellett várni. A tanulmány részletesen elemzi a bevezetett újÃtások közül a kiszervezés és a modularizáció folyamatát, taglalva az emlÃtett megoldásoknak a termelés szerkezetére és földrajzi mintázatára ható következményeit. A történeti áttekintés mellett a szerzÅ‘ a Volkswagen 1960 és 2010 közötti fejlÅ‘désének bemutatásával is szemlélteti az értéklánc konfigurációjának átalakulását, ami jelentÅ‘s hatással volt az autóipar térbeli szervezÅ‘désére. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Túry, Gábor (2017) Technológiai és munkaszervezési újÃtások hatása az autóipar térbeli szervezÅ‘désére – iparági példa a Volkswagen mintáján = The impacts of technology and work organization innovation on the automotive industry's spatial structure: empirical evidence from Volkswagen. Tér és Társadalom, 31 (2). pp. 44-67. ISSN 2062-9923
|
Kapcsolat: |
https://doi.org/10.17649/TET.31.2.2841
doi: 10.17649/TET.31.2.2841
|
Létrehozó: |
cc_by_nc_nd
|