NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
A romániai magyarok oktatási esélyegyenlőtlenségei és a felsőoktatási expanzió,a népszámlálások alapján |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/65060/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyûjtemény: |
Status = Published
Type = Book Section |
Cím: |
A romániai magyarok oktatási esélyegyenlőtlenségei és a felsőoktatási expanzió,a népszámlálások alapján
|
Létrehozó: |
Veres, Valér
|
Közremûködõ: |
Pusztai, Gabriella
Márkus, Zsuzsanna
|
Kiadó: |
Debreceni Egyetemi Kiadó
|
Dátum: |
2017
|
Téma: |
HM2 Social structure / társadalmi szerkezet
L1 Education (General) / oktatás általában
|
Tartalmi leírás: |
Az identitásformáló funkciója is kiemelkedő jelentőséget kap. Ez utóbbi funkció a többségi
népesség számára is létezik, az iskola a nemzeti identitás formálásának egyik terepe, egyrészt az államnyelv és a történelemoktatás, másrészt a pedagógusok informális szerepén keresztül a tanulók elsajátÃthatják a nemzeti ideológia alapelemeit, forgatókönyveit és rituáléit. Az erdélyi magyarság oktatási helyzetét és iskolai végzettség szerinti rétegzÅ‘désének vizsgálatában rendszerint kiemelkedÅ‘ fontosságúnak tekintjük ezt az identitásformáló funkciót, ami csak akkor tud érvényesülni, ha a fiatalok magyar tannyelvű oktatásban vesznek részt. Az expanzió hatása, a közép- és a felsÅ‘oktatásba bekerülÅ‘k számának nagyarányú emelkedése változásokat hozott az erdélyi, és általában a romániai fiatalok általános iskola utáni szintekre való bejutásában, ám ennek körülményei a rendszerváltás társadalmi hatásai által meghatározottak. A tanulmány fÅ‘ kutatási kérdései a következÅ‘k: Hogyan változott a romániai magyarok iskolázottsága, különösen a felsÅ‘fokú végzettséggel rendelkezÅ‘k aránya 2002 és 2011 között? Hogyan érvényesül az oktatási expanzió a társadalmi méltányosság kiteljesülésében és az etnikainyelvi esélyegyenlÅ‘tlenségek csökkentésében/felszámolásában? Melyek a fÅ‘ esélyegyenlÅ‘tlenségi tényezÅ‘k az erdélyi magyarok vonatkozásában? Milyen strukturális tényezÅ‘k gátolják a román többséghez való "felzárkózást"? Az elemzések empirikus alapját elsÅ‘sorban a 2002 és 2011. évi népszámlálások végleges adatai képezik, mÃg a tanuló fiatalok számának vizsgálatakor felhasználtuk a bukaresti Országos Statisztikai Intézet (INS) hivatalos, nyilvánosan is megjelent statisztikáit, valamint az Oktatási Minisztérium adatait is. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Book Section
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/bookPart
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Veres, Valér (2017) A romániai magyarok oktatási esélyegyenlőtlenségei és a felsőoktatási expanzió,a népszámlálások alapján. In: Szülőföldön Magyarul. Iskolák és diákok a határon túl. Debreceni Egyetemi Kiadó, pp. 187-214. ISBN 978 963 318 635 0
|
Kapcsolat: |