NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
A durai zsinagóga nyugati falképciklusának vallási és politikai üzenete |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/63763/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyûjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
A durai zsinagóga nyugati falképciklusának vallási és politikai üzenete
|
Létrehozó: |
Xeravits, Géza
|
Kiadó: |
Akadémiai Kiadó
|
Dátum: |
2012
info:eu-repo/date/embargoEnd/2032-12-31
|
Téma: |
PA Classical philology / klasszika-filológia
PA10 Greek (Hellenic) / görög filológia
PA20 Latin / latin filológia
|
Tartalmi leírás: |
E tanulmány a durai zsinagóga nyugati falképciklusa politikai és vallási üzenetének alapjait vizsgálja. A nyugati fal elsÅ‘ művésze Isten és népe tartós szövetségének eszméjét hangsúlyozta, valamint az istentisztelet fontosságát. A második művész ezeket az általános vezérmotÃvumokat vette föl és bÅ‘vÃtette tovább, nyomatékosÃtva, hogy Izrael Isten választott népe, amelynek története során Isten Ãgéretei és az Å‘satyák áldásai beteljesednek. Ezt egészÃtik ki a szárnyak, amelyek a múlt legkiemelkedÅ‘bb alakját, Mózest ábrázolják, hangsúlyozottan vallási/kultikus orientációval. A narratÃv panelek elsÅ‘renden a hÃvÅ‘nek Istenhez fűzÅ‘dÅ‘ kapcsolatára utalnak. A nyugati fal vallásos programjának kialakÃtása után a művész politikai szempontok felé is fordult. Az alsó és a fölsÅ‘ regiszterek festményei, az üdvtörténet különbözÅ‘ eseményeit fölidézve, a zsidó nép kiemelkedÅ‘ voltáról tesznek tanúbizonyságot. Mindezt kisebbségi helyzetben és a lokális történelem egy különösképpen turbulens korszakában téve e panelek vigasztaló üzenetet is hordoznak. Nem az izraeliták ereje az, ami gyÅ‘zedelmeskedhet a pogányok felett, hanem egyedül az isteni segÃtség és a gondviselés, amit kifejez Isten Kezének visszatérÅ‘ motÃvuma is.
| The west wall of the Dura synagogue is a kind of political and religious manifesto. The first artist of the west wall accentuated the enduring covenant between God and his people and the continuity of the cult. The second artist picked up these overall Leitmotivs, and expanded them by adding the figurative paintings. The modifications to the central panel emphasise the idea that Israel is a people chosen by God, in whose history God’s promises and the forefathers’ blessings are fulfilled. This is complemented by the wing panels, where Moses, the pre-eminent figure of the past, is depicted. This Mosaic cycle shows religious/cultic orientation. This aspect is further emphasised by the middle register of the narrative panels. As we look at the narrative panels, we see that the middle register has a kind of central position—framed by the top and bottom registers—which assigns to it a basic or essential place within the composition. The message of this mural is to meditate upon the believer’s relationship with God. After articulating the religious message of the west wall, the artist turned to political issues. The paintings of the bottom and top registers recalling various events of the histoire sainte—affirm the pre-eminence of the Jewish people. Affirming this in a minority context and in an especially turbulent period of regional history, these panels carry a message of consolation. For this purpose, it was essential to assert that it is not the power of the Israelites per se which could effect glory over the pagans, but Divine help and providence. This is symbolised by the motif of the Hand of God, which recurs in the panels, and which is a clear symbol of Divine intervention. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Xeravits, Géza (2012) A durai zsinagóga nyugati falképciklusának vallási és politikai üzenete. Antik Tanulmányok, 56 (2). pp. 257-276. ISSN 0003-567X
|
Kapcsolat: |
https://doi.org/10.1556/AntTan.56.2012.2.4
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
|