NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/47402/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyûjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country
|
Létrehozó: |
Juhász, Krisztina
|
Kiadó: |
MTA Közgazdasági és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete
|
Dátum: |
2016
|
Téma: |
GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz
HD21 Regional economics / regionális gazdaság
HD32 Labour economics / munkagazdaságtan
|
Tartalmi leírás: |
Közismert, hogy Németország évtizedek óta a világgazdaság meghatározó áru- és tÅ‘keexportÅ‘r országa, mÃg Magyarországon a rendszerváltás utáni exportvezérelt gazdaságfejlesztési modell a külföldi működÅ‘ tÅ‘ke importjára épül, amelyben Németországnak – mint hazánk elsÅ‘ számú befektetÅ‘jének – kulcsfontosságú szerep jut. A cikk a német működÅ‘tÅ‘ke-befektetések felÅ‘l közelÃtve elemzi Magyarországot mint telephelyet a német vállalati rendszerben. Választ keres az elmúlt évtizedek dinamikus német vállalati terjeszkedésének okaira, földrajzi jellegzetességeire, Magyarországnak mint célterületnek a megÃtélésére, kiemelve, hogy Magyarország – mint telephely – milyen elÅ‘nyökre épÃthet a jövÅ‘ben, és melyek azok a kritikus tényezÅ‘k, amelyek hátráltatják a további német beruházások megjelenését, bÅ‘vülését. A cikk megállapÃtja, hogy a német befektetések motivációjában mind a piacszerzés, mind pedig a költségcsökkentés fontos szerepet játszik. Utóbbi jelentÅ‘ségének újbóli növekedése is a német termelési hálózat nemzetköziesedését jelzi, határokon átÃvelÅ‘ termelésoptimalizálási célokat követve. A német vállalatok terjeszkedésének célterületei jelentÅ‘sen átalakultak az elmúlt évtizedekben: A világgazdasági erÅ‘terek hagyományos képének megfelelÅ‘en Kelet-Közép- Európa a német vállalatok fontos bázisát jelenti. FÅ‘ként a 2008-as gazdasági válságot követÅ‘en azonban erÅ‘teljessé vált a német expanzió a BRIC (BrazÃlia, Oroszország, India, KÃna) országokban. Hazánk pozÃciója a kelet-közép-európai térségben az ezredfordulót követÅ‘en meggyengült, majd az utóbbi években kis mértékben javul. Legfontosabb lokalizációs elÅ‘nyünk a szakképzett munkaerÅ‘, amely fÅ‘ként a magasabb hozzáadott értéket jelentÅ‘ tevékenységeknél (a hagyományosnak számÃtó járműgyártáson kÃvül a K+F vagy az egyre növekvÅ‘ számú szolgáltatóközpontok esetében is) kulcskérdés. Éppen ezért problematikus, hogy a megfelelÅ‘en képzett munkaerÅ‘ kÃnálatával egyre kevésbé elégedettek a német befektetÅ‘k. Szintén figyelmet érdemel az a tény, hogy a német beruházók számára a kiszámÃtható gazdaságpolitika rendkÃvül fontos szempont. Ennek megÃtélése javul ugyan, de még Ãgy is elég kedvezÅ‘tlen.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Juhász, Krisztina (2016) A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country. Tér és Társadalom, 30 (3). pp. 63-79. ISSN 2062-9923
|
Kapcsolat: |
DOI: 10.17649/TET.30.3.2785
|
Létrehozó: |
cc_by_nc_nd
|