Ugrás a tartalomhoz

 

A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/47402/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyûjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country
Létrehozó:
Juhász, Krisztina
Kiadó:
MTA Közgazdasági és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete
Dátum:
2016
Téma:
GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz
HD21 Regional economics / regionális gazdaság
HD32 Labour economics / munkagazdaságtan
Tartalmi leírás:
Közismert, hogy Németország évtizedek óta a világgazdaság meghatározó áru- és tőkeexportőr országa, míg Magyarországon a rendszerváltás utáni exportvezérelt gazdaságfejlesztési modell a külföldi működő tőke importjára épül, amelyben Németországnak – mint hazánk első számú befektetőjének – kulcsfontosságú szerep jut. A cikk a német működőtőke-befektetések felől közelítve elemzi Magyarországot mint telephelyet a német vállalati rendszerben. Választ keres az elmúlt évtizedek dinamikus német vállalati terjeszkedésének okaira, földrajzi jellegzetességeire, Magyarországnak mint célterületnek a megítélésére, kiemelve, hogy Magyarország – mint telephely – milyen előnyökre építhet a jövőben, és melyek azok a kritikus tényezők, amelyek hátráltatják a további német beruházások megjelenését, bővülését. A cikk megállapítja, hogy a német befektetések motivációjában mind a piacszerzés, mind pedig a költségcsökkentés fontos szerepet játszik. Utóbbi jelentőségének újbóli növekedése is a német termelési hálózat nemzetköziesedését jelzi, határokon átívelő termelésoptimalizálási célokat követve. A német vállalatok terjeszkedésének célterületei jelentősen átalakultak az elmúlt évtizedekben: A világgazdasági erőterek hagyományos képének megfelelően Kelet-Közép- Európa a német vállalatok fontos bázisát jelenti. Főként a 2008-as gazdasági válságot követően azonban erőteljessé vált a német expanzió a BRIC (Brazília, Oroszország, India, Kína) országokban. Hazánk pozíciója a kelet-közép-európai térségben az ezredfordulót követően meggyengült, majd az utóbbi években kis mértékben javul. Legfontosabb lokalizációs előnyünk a szakképzett munkaerő, amely főként a magasabb hozzáadott értéket jelentő tevékenységeknél (a hagyományosnak számító járműgyártáson kívül a K+F vagy az egyre növekvő számú szolgáltatóközpontok esetében is) kulcskérdés. Éppen ezért problematikus, hogy a megfelelően képzett munkaerő kínálatával egyre kevésbé elégedettek a német befektetők. Szintén figyelmet érdemel az a tény, hogy a német beruházók számára a kiszámítható gazdaságpolitika rendkívül fontos szempont. Ennek megítélése javul ugyan, de még így is elég kedvezőtlen.
Nyelv:
magyar
Típus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
text
Azonosító:
Juhász, Krisztina (2016) A német vállalatok terjeszkedésének földrajzi jellemzői – Magyarország mint célterület = The geography of German companies’ international expansion – Hungary as a host country. Tér és Társadalom, 30 (3). pp. 63-79. ISSN 2062-9923
Kapcsolat:
DOI: 10.17649/TET.30.3.2785
Létrehozó:
cc_by_nc_nd