Ugrs a tartalomhoz

 

A 7 és 15 éves vak gyermekek emlékezeti, nyelvi és téri feldolgozás mutatói

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/42837/
Archvum: MTA Knyvtr
Gyjtemny: Status = Published

Type = Article
Cm:
A 7 és 15 éves vak gyermekek emlékezeti, nyelvi és téri feldolgozás mutatói
Ltrehoz:
Pajor, Emese
Beke, Anna Mária
Csépe, Valéria
Kiad:
Akadémiai Kiadó
Dtum:
2016
Tma:
BF Psychology / lélektan
Tartalmi lers:
A látássérült populáció kognitív vizsgálata mérésmetodikai problémák miatt nehézségbe ütközik. Ez kifejezetten érvényes a vak gyermekek mérésére. Tanulmányunk célja a korábban és jelenleg is használt populációspecifikus tesztbattériák bemutatása, majd az általunk kialakított és pszichometriai elemzésnek alávetett feladatsor használatával felmért 7–15 éves teljes magyar ép értelmű vak populáció és illesztett látó kontrollcsoport kognitív profiljának elemzése. A feladatok megválasztási szempontjainál mérlegelésre kerültek a jelenlegi intelligenciakutatások által megerősített főbb dimenziók, az alkalmazhatóság és a tesztek elérhetősége. A kiválasztott vagy kialakított feladatok magját a NEPSY®-I és a WISC-IV tesztek elméleti és gyakorlati tapasztalatai adták. Eredményeink közül kiemelendő, hogy a vak csoport a téri feldolgozás területén nagymértékű elmaradást mutat a látó kontrollhoz képest. A látó mintában a koraszülött gyermekek a téri feladatok esetén rosszabbul teljesítenek időre született társaikhoz képest. A vak és a látó csoportok a munkamemória feladatok közül csak a Magyar Álszóismétlési Teszt (Racsmány és mtsai, 2005) esetén mutattak szignifikáns különbséget, továbbá, a két csoport eredménye a fonéma fluenciát mérő feladatban tért el egymástól. Eredményeink alapján elmondható, hogy a vakság nagymértékben befolyásolja a téri tájékozódást, azonban a verbális munkamemóriát és a nyelvi funkciókat kevésbé.
|
The cognitive investigation of visually impaired population poses difficulties due to the limitations of the methodology of measurement. This is especially so for blind children.
The goal of this paper is to present population specific tests are presented in the past as well as in the present. This is followed by the cognitive profile of the complete 7–15 year old blind (with typical development) population of Hungary as well as that of the matched sample sighted control group. The analyses have been carried out using a set of test questions developed and psychometrically tested by the present authors.
The case of the thus selected or newly created test questions is based on theoretical and practical experience derived from NEPSY®-I and WISC-IV tests.
According our results, the results on spatial tasks are influenced by vision and the time of birth. Among working memory tasks, there was significant difference only in the Hungarian non-word-repetition task, between the blind and the sighted groups. There was also a significant difference between the two groups in phonemic fluency task.
Spatial orientation is largely influenced by blindness but we have not found the same result in verbal working memory capacity and in language functions.
Nyelv:
magyar
Tpus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formtum:
text
Azonost:
Pajor, Emese and Beke, Anna Mária and Csépe, Valéria (2016) A 7 és 15 éves vak gyermekek emlékezeti, nyelvi és téri feldolgozás mutatói. Magyar Pszichológiai Szemle, 71 (3). pp. 471-495. ISSN 0025-0279
Kapcsolat: