Ugrs a tartalomhoz

 

Az Akadémia épülete a városban

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/37433/
Archvum: MTA Knyvtr
Gyjtemny: Status = Published


Type = Article
Cm:
Az Akadémia épülete a városban
Ltrehoz:
Koszorú, Lajos
Kiad:
Akadémiai Kiadó
Dtum:
2015
Tma:
TH Building construction / mély-és magasépítés
NA Architecture / építészet
Tartalmi lers:
A tanulmány célja a spontán és tervezett folyamatok hatásának bemutatása a város területi növekedésében és szerkezetének alakulásában, a Széchenyi tér történetén keresztül. A városrészek, terek, épületek kölcsönhatásban történő változásának — evolúciójának — elemzése segít megérteni környezetünk alakulásában a változás és állandóság dinamikáját. E példa megmutatja egy adott hely tágabb városszerkezeti összefüggéseinek és azok változásának hatását — a hely kiépítésére, funkcióira, és a helyet meghatározó elemek időbeni alakulására.
A Széchenyi tér térsége a városfalon kívüli, áradásokkal fenyegetett lapályból Pest gyorsan fejlődő elővárosává, majd kerületévé válik. A hajózás meghatározó korszakában kereskedelmi, logisztikai, átkelési hídfőként indul fejlődésnek, magához vonzva a kompatibilis funkciókat.
A korai városrendezési tervek alapján nagyléptékű klasszicista városrész épül föl, melynek betetőzése a Lánchíd. Ez a Kárpát-medencei állandó átkelési lehetőség mintegy 30 éven át stratégiai és gazdasági szempontból nagy helyzeti előnyt jelentett e városrész kiépülése terén és komoly vonzerőt gyakorolt mind az államigazgatási, mind a gazdasági, mind pedig a civil szerveződések megtelepedésére.
Az Akadémia megépítése hozta létre az építészeti teret — lezárva a városszerkezet-alakítás első ciklusát —, majd a kiegyezéssel előtérbe került a reprezentativitás, a korszellemnek megfelelő, felfokozott emlékhely tematika. A vasútkorszak más városrészek gyors fejlődését eredményezte. A tér fejlődése a 20. század első évtizedeiben vett új lendületet, a klasszicista épületek az Akadémia léptékéhez igazodó új házakra cserélődtek.
A korai szocialista korszak nagy lendülettel tervezte a Duna-part modernizációját, melyből csak az 1970-es évek közepére valósult meg a Spenót ház, majd két új szálloda, és eközben az autós korszak — a szerkezetalakítás második ciklusa — elfoglalta a teret, a Lánchídra vezetve regionális forgalmakat. A 21. sz. elején lecserélődött a 30 éve épült irodaház, funkciót váltott a Gresham-palota, és a környék magas státusának megfelelő funkcionális szerkezet erősödött meg, miközben a tér egyre inkább leszakadt megújuló környezetének minőségétől.
A Budapest Szíve Programban a térre vonatkozó koncepció a város és a Belváros új kontextusának, a térség letisztult funkcióinak megfelelően a gyalogos és gépjárműforgalmi fókuszú térrészek kiegyensúlyozásával adta meg az „épület és tér kapcsolatának” új kereteit.
Nyelv:
magyar
Tpus:
Article
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/article
Formtum:
text
Azonost:
Koszorú, Lajos (2015) Az Akadémia épülete a városban. Építés - Építészettudomány, 43 (3-4). pp. 181-207. ISSN 0013-9661
Kapcsolat: