Ugrs a tartalomhoz

 

A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/15531/
Archvum: MTA Knyvtr
Gyjtemny: Status = Published


Type = Book Section
Cm:
A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében
Ltrehoz:
Horváth, Viktória
Kiad:
ELTE Eötvös Kiadó
Dtum:
2014
Tma:
BF05 Child psychology / gyermeklélektan
P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Tartalmi lers:
A kitöltött szünetek nyelvfüggetlen, gyakori jelenségei a spontán beszédnek. Elsődleges funkciójuk, hogy időt biztosítsanak a beszélőnek a rejtett beszédtervezési folyamatok megfelelő működtetéséhez. Fontos szerepük van továbbá a javítási folyamatokban, és hozzájárulnak a társalgásoknál a beszédszándék kifejezéséhez is.
A jelen kutatás célja a kitöltött szünetek elemzése a tekintetben, hogy tapadnak-e, azaz a beszélő egyidejűleg ejti-e őket a szavakkal (megelőzően vagy követően), avagy néma szünetek között jelennek meg a beszédben.
Elemezzük azt is, hogy a kitöltött szünetek ezen sajátosságai hogyan alakulnak a különböző életkorú személyek beszédében.
A kutatáshoz 54 narratívát vizsgáltunk, a korpusz időtartama mintegy három óra. Három életkori csoportban elemeztük a kitöltött szüneteket: 8 és 9 éves gyermekekkel, valamint felnőttekkel.
Az eredmények azt mutatták, hogy a kisiskolások beszédében kevesebb a kitöltött szünet, időtartamuk hosszabb, mint a felnőtteknél; és jóval ritkább a tapadó jelenségek aránya.
Nyelv:
magyar
Tpus:
Book Section
PeerReviewed
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formtum:
text
Azonost:
Horváth, Viktória (2014) A hezitációs jelenségek vizsgálata kisiskolás gyermekek spontán beszédében. In: Hezitációs jelenségek a magyar beszédben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, pp. 67-76. ISBN 978 963 312 205 1
Kapcsolat:
-