Ugrás a tartalomhoz

 

Tanító és tanítvány kapcsolata Küroszi Theodorétosznál: Tekintélyelv és bizalom a mindenkori pedagógiában

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/28714/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Submitted


Type = Conference or Workshop Item
Cím:
Tanító és tanítvány kapcsolata Küroszi Theodorétosznál: Tekintélyelv és bizalom a mindenkori pedagógiában
Létrehozó:
Pásztori-Kupán, István
Dátum:
2014
Téma:
BJ1 Individual ethics / egyéni erkölcs
BT Doctrinal Theology / dogmatika
Tartalmi leírás:
A tanító és a tanítvány kapcsolata kulcsfontosságú az emberi gondolkodás történetében. Mivel az ismeretek átadásán és elsajátításán túl a mester és a tanítvány között sajátos viszony alakul ki, e kapcsolat minősége alapjaiban határozhatja meg, hogy a tanítvány miképpen közeledik a tudományhoz, illetve milyen szinten és milyen kedvvel műveli azt. Az évezredek során számos példával találkozunk, amelyekből a mester és a tanítvány kapcsolata sokféleképpen értelmezhető. A modern pedagógia megállapításai a gyakran hagyományosnak értelmezett tekintélyelv bírálatától a tanító és tanítvány(ok) között kialakuló/kialakítandó viszonyrendszer átfogó újraértelmezéséig számos érdekes adalékot szolgáltatnak a kérdés korszerű megvilágításához. Mindazonáltal legalább egy lényeges ponton találkozik a mester és tanítvány kapcsolatát értelmezni próbáló számos elmélet: ez pedig a bizalom. Amint azt a korábbi mesterek nyomán Küroszi Theodorétosz V. századi görög egyházatya is állítja: az előzetes bizalom megléte nélkül semmilyen ismeretet nem lehet elsajátítani, így a bizalom hiányában a tudomány művelése is lehetetlenné válik.
Típus:
Conference or Workshop Item
NonPeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Pásztori-Kupán, István (2014) Tanító és tanítvány kapcsolata Küroszi Theodorétosznál: Tekintélyelv és bizalom a mindenkori pedagógiában. In: Magyar Ókortudományi Konferencia, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2014. május 22?24., Budapest, Magyarország. (Submitted)
Kapcsolat: