NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben |
Tartalom: | http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2677 |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben
|
Létrehozó: |
Erdősi, Ferenc
|
Dátum: |
2015
|
Téma: |
GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz
GF1 Settlement geography / településföldrajz
HE1 Transportation / szállítás
|
Tartalmi leírás: |
E cikk a globális gazdaság két er?központja, Európa és Kelet-Ázsia közötti vasúti korridorok, valamint az azokon folytatott logisztikai szolgáltatások létrehozásában, m?ködtetésében, viszonylataik, útvonalaik meghatározásában a 20. század elejét?l megnyilvánuló nagyhatalmi érdekekr?l szól, melyek korunkban már középhatalmi, illetve egyes etnikai csoportok által képviselt érdekekkel is kiegészülnek.
A kett?s földrészen (bikontinensen) végigvezetett pályalánc (transzszibériai és európai folytatása) birtokában Oroszország, illetve a Szovjetunió monopolhelyzetet élvezett a transzeurázsiai tranzitszállításokban ? mellyel id?nként vissza is élt. Ugyan 1990-ben a kínai és közép-ázsiai hálózat összekötésével formálisan megteremt?dött a második transzeurázsiai korridor kialakításának esélye, azonban a TRACECA (Transport Corridor Europe?Caucasus?Asia) programban meghirdetett több mint féltucatnyi országot érint? ?új selyemút? tranzitforgalma gyenge az er?s természeti, m?szaki és politikai szegmentáltsága és az elégtelen fejlesztések miatt. E második korridor csak akkor lehet esélyes versenytársa az oroszországinak, ha Kína létrehozza (az ázsiai középhatalmak által is támogatott) normál nyomtávú (a beltengereket is kiiktató) saját érdek? vasútvonalát Iránon és Törökországon keresztül. |
Típus: |
Article
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Erdősi, Ferenc (2015) Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben. Tér és Társadalom, 29 (2). pp. 106-126. ISSN 2062-9923
|
Kapcsolat: |