Ugrás a tartalomhoz

 

Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben

  • Metaadatok
Tartalom: http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2677
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben
Létrehozó:
Erdősi, Ferenc
Dátum:
2015
Téma:
GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz
GF1 Settlement geography / településföldrajz
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
E cikk a globális gazdaság két er?központja, Európa és Kelet-Ázsia közötti vasúti korridorok, valamint az azokon folytatott logisztikai szolgáltatások létrehozásában, m?ködtetésében, viszonylataik, útvonalaik meghatározásában a 20. század elejét?l megnyilvánuló nagyhatalmi érdekekr?l szól, melyek korunkban már középhatalmi, illetve egyes etnikai csoportok által képviselt érdekekkel is kiegészülnek.
A kett?s földrészen (bikontinensen) végigvezetett pályalánc (transzszibériai és európai folytatása) birtokában Oroszország, illetve a Szovjetunió monopolhelyzetet élvezett a transzeurázsiai tranzitszállításokban ? mellyel id?nként vissza is élt.
Ugyan 1990-ben a kínai és közép-ázsiai hálózat összekötésével formálisan megteremt?dött a második transzeurázsiai korridor kialakításának esélye, azonban a TRACECA (Transport Corridor Europe?Caucasus?Asia) programban meghirdetett több mint féltucatnyi országot érint? ?új selyemút? tranzitforgalma gyenge az er?s természeti, m?szaki és politikai szegmentáltsága és az elégtelen fejlesztések miatt. E második korridor csak akkor lehet esélyes versenytársa az oroszországinak, ha Kína létrehozza (az ázsiai középhatalmak által is támogatott) normál nyomtávú (a beltengereket is kiiktató) saját érdek? vasútvonalát Iránon és Törökországon keresztül.
Típus:
Article
NonPeerReviewed
Formátum:
text
Azonosító:
Erdősi, Ferenc (2015) Transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben. Tér és Társadalom, 29 (2). pp. 106-126. ISSN 2062-9923
Kapcsolat: