NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
A tanárképzés történeti hagyományai Magyarországon |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/20977/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Book Section |
Cím: |
A tanárképzés történeti hagyományai Magyarországon
|
Létrehozó: |
Pukánszky, Béla
|
Közreműködő: |
Deák, Máté
Erostyák, János
Fischer, Ferenc
Gerner, Zsuzsanna
Kaposi, József
|
Dátum: |
2014
|
Téma: |
LA History of education / neveléstörténet
|
Tartalmi leírás: |
The ?teacher training centre? named in the 2011 Higher Education Act is not a novelty in the history of the Hungarian secondary school teacher training. Regarding its function, ?the teacher training institute? established at the end of the 19th century can be considered as an antecedent at Hungarian universities. This type of institution was created in university cities, such as Budapest, and later Kolozsvár, Szeged, Pécs and Debrecen. Its function was to carry out a continual interest-promoting discourse on issues of the practical needs of secondary education with university faculties referring to the Humboldtian idea as regards the freedom of teaching. Thanks to the 1924 Teacher Training Act, the training institutes in the capital and provincial cities gained strong legitimacy, in the wake of which with their definied licenses remarkable achievements were made in harmonizing the components of teacher training.
|
Típus: |
Book Section
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
text
|
Azonosító: |
Pukánszky, Béla (2014) A tanárképzés történeti hagyományai Magyarországon. In: A tanárképzés jövőjéről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), Budapest, pp. 103-128. ISBN 978-963-682-790-8
|
Kapcsolat: |