NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Budapest regionális szerepköre és az autópályák |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/4797/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
Budapest regionális szerepköre és az autópályák
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
|
Kiadó: |
Közlekedéstudományi Egyesület
|
Dátum: |
1999
|
Téma: |
GF1 Settlement geography / településföldrajz
HD21 Regional economics / regionális gazdaság
HE1 Transportation / szállítás
|
Tartalmi leírás: |
A közlekedéshálózatok, ezen belül az úthálózat alakulása mindig szoros összefüggést mutatott a településhálózat alakulásával. Az idők folyamán a közlekedési hálózatok egyre fejlettebb technológiai szintjei nem csak léptéket, de funkciót is váltottak: szomszédos települések, majd városok összekötésétől eljutottunk a régiókat összekapcsoló magisztrális hálózatokig. --
Magyarországnak e magisztrális hálózatokkal való kapcsolatát elemezve megállapíthattuk, hogy saját érdekeink nem egyszerűen az ország mindenáron való átjárhatóságának megteremtéséhez fűződnek, hanem éppen ahhoz, hogy az országon belüli kapcsolatgazdagság és kommunikációképesség összhangban tudjon fejlődni az ide bekerülő forgalommal. A kapcsolatokból és a forgalomból az ország számára elérhető haszon ugyanis egyértelműen a belső felvevőképesség mértékével és nem pedig az országon átbocsátott mennyiséggel arányos. A tranzit azon részét, amely a mindenkori felvevőszintünket meghaladja, ha nem tudjuk kiküszöbölni, a lehető legkisebb zavarral járó módon áll érdekünkben átbocsátani a térségen. -- Ebben az összefüggésben Magyarországon a nemzetközi kapcsolatokat hordozó autópályáknak három fontos feladatot kell megoldaniuk: (a) megfelelni a műszaki-biztonsági követelményeknek, mint a folyamatos nagytömegű áthaladó forgalom hordozói, (b) minimálisra csökkenteni a konfliktusokat az áthaladással érintett térség életével, (c) olyan kapcsolódási pontokat nyújtani, ahol a helyi közlekedési hálózaton keresztül biztosítani lehet különböző hazai térségek európai kapcsolatait. -- Ebbe az általános keretbe kell tudnunk beilleszteni a főváros autópálya-kapcsolatait is. Az a tény, hogy Budapest az ország más részeinek engedi át a magisztrális csomóponti funkciókból ott esetleg adódó előnyöket, hosszú távon egyáltalán nem csökkenti a főváros regionális szerepkörére vonatkozó kilátásokat. -- Ellenkezőleg, Budapest hosszú távú érdekeltsége éppen az, hogy a várost egy versenyképes ország és egy versenyképes, fejlődő tágabb régió vegye körül. Csak egy régióként megfogalmazódó térség képes életre hívni azokat a kihívásokat, amelyek nyomán növekvő szükség mutatkozik regionális központi szerepkörök betöltésére. Valódi fejlődést azok a (magisztrális és helyi) kapcsolatok képesek életre hívni, amelyek a térség régióvá fejlődéséhez járulnak hozzá. |
Típus: |
Article
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
text
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás (1999) Budapest regionális szerepköre és az autópályák. VÁROSI KÖZLEKEDÉS, 39 (4). pp. 217-220. ISSN 0133-0314
|
Kapcsolat: |