Ugrás a tartalomhoz

 

Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.)

  • Metaadatok
Tartalom: http://real.mtak.hu/4517/
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.)
Létrehozó:
Fleischer, Tamás
Kiadó:
Közlekedési Dokumentációs Kft.
Dátum:
1995
Téma:
GE Environmental Sciences / környezettudomány
HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
A cikk felvázol néhány olyan összefüggést, amelyeket a környezet-orientált közlekedéspolitika alapelvének tekint. Az eddiginél nagyobb figyelmet kell fordítani a célforgalom igényeire, és általában a közlekedési szolgáltatással kapcsolatos igények kiindulására és okára. A tranzittal kapcsolatos technikai és mennyiségi megoldások helyett a minőségi szolgáltatásnak kell előtérbe kerülnie. Nagyobb figyelmet kap a település, mint élettér, ahol a közlekedésnek a jelenleginél harmonikusabban kell beilleszkednie a többi élettevékenység közé. Ennek egyik intézménye, hogy a helyi lakóközösség nagyobb beleszólást kap a lakóhelyét közvetlenül érintő szabályozási kérdésekbe. Az autó által szétfeszített várost ezen az
úton lehet fokozatosan visszavezetni egy nagyobb célpontsűrűséghez, ahol a jelenleginél nagyobb lehetőséget kaphat a gyaloglás, a kerékpár és a targonca vagy a tricikli, továbbá az egyéni igényeket is kiszolgáló intelligens közforgalmú közlekedés.
A szállítás és a közlekedés gondjainak megoldását nem a mai és tömegigényre kialakított tömegközlekedésre és tömegszállításra való visszakényszerítés módozataiban kell keresni, hanem ki kell alakítani a közforgalmú közlekedés egyéni és minőségi igényeket is kielégíteni képes szervezett formáit. Ennek helyi szinten össze kell férnie egy, a mainál kompaktabb településsel, sőt elő kell segítenie annak létrejöttét. A városi közforgalmú közlekedés legyen felszíni, és ott élvezzen prioritást a többi motorizált közlekedővel szemben. Ugyancsak az egyedi igények diszperz szintjéig kell tudni szervezett módon kínálatot biztosítani az áruszállítás területén. A közforgalmú közlekedés alapjává kell válnia annak, hogy a teljes szállítási folyamat olyan fővállalkozó gondjaira legyen bízható, aki a szolgáltatás egészében érdekelt és
nem egy részfázis optimalizálásában.
Mindezeket a feltételeket csak akkor lehet teljesíteni, ha az egyes közlekedési módok vertikális monopóliumai feldarabolódnak, a hálózat használati feltételei azonos alapokra kerülnek, és létrejönnek az intermodális összemérhetőség feltételei. Ebben az esetben mind a hálózatok, mind a fuvareszközök kínálata a piacon vizsgázik.
A rendszer beinduló működésétől várható, hogy maga alakítsa ki a jövő közlekedésének a tendenciáit. A tárca feladata a piacszabályozás korrektségének a felügyelete, továbbá éppen arra kell ügyelnie, hogy ne alakuljanak ki állandó beavatkozást igénylő helyzetek.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
text
text
text
Azonosító:
Fleischer, Tamás (1995) Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.). KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 45 (12). pp. 425-430. ISSN 0023-4362
Kapcsolat: