NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.) |
Tartalom: | http://real.mtak.hu/4517/ |
---|---|
Archívum: | MTA Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Status = Published
Type = Article |
Cím: |
Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.)
|
Létrehozó: |
Fleischer, Tamás
|
Kiadó: |
Közlekedési Dokumentációs Kft.
|
Dátum: |
1995
|
Téma: |
GE Environmental Sciences / környezettudomány
HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
HE1 Transportation / szállítás
|
Tartalmi leírás: |
A cikk felvázol néhány olyan összefüggést, amelyeket a környezet-orientált közlekedéspolitika alapelvének tekint. Az eddiginél nagyobb figyelmet kell fordítani a célforgalom igényeire, és általában a közlekedési szolgáltatással kapcsolatos igények kiindulására és okára. A tranzittal kapcsolatos technikai és mennyiségi megoldások helyett a minőségi szolgáltatásnak kell előtérbe kerülnie. Nagyobb figyelmet kap a település, mint élettér, ahol a közlekedésnek a jelenleginél harmonikusabban kell beilleszkednie a többi élettevékenység közé. Ennek egyik intézménye, hogy a helyi lakóközösség nagyobb beleszólást kap a lakóhelyét közvetlenül érintő szabályozási kérdésekbe. Az autó által szétfeszített várost ezen az
úton lehet fokozatosan visszavezetni egy nagyobb célpontsűrűséghez, ahol a jelenleginél nagyobb lehetőséget kaphat a gyaloglás, a kerékpár és a targonca vagy a tricikli, továbbá az egyéni igényeket is kiszolgáló intelligens közforgalmú közlekedés. A szállítás és a közlekedés gondjainak megoldását nem a mai és tömegigényre kialakított tömegközlekedésre és tömegszállításra való visszakényszerítés módozataiban kell keresni, hanem ki kell alakítani a közforgalmú közlekedés egyéni és minőségi igényeket is kielégíteni képes szervezett formáit. Ennek helyi szinten össze kell férnie egy, a mainál kompaktabb településsel, sőt elő kell segítenie annak létrejöttét. A városi közforgalmú közlekedés legyen felszíni, és ott élvezzen prioritást a többi motorizált közlekedővel szemben. Ugyancsak az egyedi igények diszperz szintjéig kell tudni szervezett módon kínálatot biztosítani az áruszállítás területén. A közforgalmú közlekedés alapjává kell válnia annak, hogy a teljes szállítási folyamat olyan fővállalkozó gondjaira legyen bízható, aki a szolgáltatás egészében érdekelt és nem egy részfázis optimalizálásában. Mindezeket a feltételeket csak akkor lehet teljesíteni, ha az egyes közlekedési módok vertikális monopóliumai feldarabolódnak, a hálózat használati feltételei azonos alapokra kerülnek, és létrejönnek az intermodális összemérhetőség feltételei. Ebben az esetben mind a hálózatok, mind a fuvareszközök kínálata a piacon vizsgázik. A rendszer beinduló működésétől várható, hogy maga alakítsa ki a jövő közlekedésének a tendenciáit. A tárca feladata a piacszabályozás korrektségének a felügyelete, továbbá éppen arra kell ügyelnie, hogy ne alakuljanak ki állandó beavatkozást igénylő helyzetek. |
Típus: |
Article
PeerReviewed
|
Formátum: |
text
text
text
|
Azonosító: |
Fleischer, Tamás (1995) Integrált válaszkísérlet a közlekedéssel szemben támasztott kihívásokra: (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben III.). KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 45 (12). pp. 425-430. ISSN 0023-4362
|
Kapcsolat: |