Ugrás a tartalomhoz

 

A közlekedéspolitika és a fenntartható fejlődés dilemmái, különös tekintettel a közúthálózatokra

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.vati.hu/files/sharedUploads/docs/FVR/2003_03_s...
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
A közlekedéspolitika és a fenntartható fejlődés dilemmái, különös tekintettel a közúthálózatokra
Létrehozó:
Fleischer, Tamás
Kiadó:
VÁTI Nonprofit Kft
Dátum:
2003
Téma:
GE Environmental Sciences / környezettudomány
HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
(1) Az EU új közlekedéspolitikájának egyik fő üzenete, hogy nem elegendő a közlekedés kínálati oldaláról javítani a helyzeten, a keresleti oldal alakulásába is be kell avatkozni. Ez konkrétan a forgalom csökkentését célozza, ami nem érhető el kizárólagosan közlekedési műszaki eszközök alkalmazásával.
(2) Ebből is következik, hogy a korszerű közlekedéspolitika térségi, gazdasági, műszaki, környezeti, szociális célok integrált kezelésével alakítható csak ki. Kiemelhető a környezetpolitikába integrálódó környezeti megközelítés átfogó szerepe. Az integrált kezelésmód eszköze is kialakulóban van, nevezetesen a stratégiai környezeti vizsgálat intézménye.
(3) A közlekedésen belül is integrált megközelítésre van szükség: ez egyfelől a multi-modalitás követelményét jelenti, de idetartozik a többrétegűség követelménye is, így a belső feltárás, (a helyek tere), illetve a külső megközelítés, a tranzit és az elkerülés (az áramlások tere) funkcióinak párhuzamos figyelembevétele és arányos kezelése.
(4) Mind a multimodális, mind pedig a többrétegű megközelítésen belül egyetlen réteget alkot az itt tárgyalt interregionális közúti hálózat. Felhívtuk a figyelmet arra, hogy a jelenlegi programok mind prioritásában, mind struktúrájában kiegyensúlyozatlan módon, ráadásul a deklarált célokkal ellentmondásban kívánják fejleszteni ezt a hálózatot, majd a jelenlegi hivatalos elképzelések alternatívájaként bemutattuk egy, az általános célkitűzésekkel jobban harmonizáló hálózati struktúra modelljét, hálózatát és folyosóit.
(5) Az elvek megvitatására van szükség, majd az elfogadott
szempontok alapján felül kell vizsgálni a régi elképzeléseket abból a szempontból, hogy azok mennyiben adnak választ ma már túlhaladott múltbeli problémafelvetésekre, illetve mennyiben szolgálják a ma kitűzhető célokat.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Fleischer, Tamás (2003) A közlekedéspolitika és a fenntartható fejlődés dilemmái, különös tekintettel a közúthálózatokra. FALU, VÁROS, RÉGIÓ, 10 (3). pp. 16-25. ISSN 1218-2613
Kapcsolat: