Ugrás a tartalomhoz

 

Kistérségi fejlődés, közlekedés, fenntarthatóság

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.kte.mtesz.hu/061kozl_szemle/binx/07_2004.pdf
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published



Type = Article
Cím:
Kistérségi fejlődés, közlekedés, fenntarthatóság
Létrehozó:
Fleischer, Tamás
Kiadó:
Közlekedési Dokumentációs Kft.
Dátum:
2004
Téma:
GE Environmental Sciences / környezettudomány
GF1 Settlement geography / településföldrajz
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
Korábban a térségi kapcsolatrendszerek els?sorban a központ jó elérhet?ségére épültek. Ennek a felfogásnak az átértékelését indokolja számos olyan új trend, amit napjainkban tapasztalunk. Társadalmi vonatkozásban a korábban monofunkciós városkörnyéki települések egyre inkább sokfunkciós és egymással sokoldalú kapcsolatban álló hálózatokká kezdenek átváltozni. Az uniós folyamatok során is ? legalább is a korábbi deklarációk szerint ? felértékel?dik a regionális és térségi szemlélet, meger?sítést kap a többszint? kormányzás ideája. A sokirányú kapcsolatok fontosságát jelzik a korszer? gazdaság fejl?désének olyan tendenciái, mint az agglomerálódás és a helyi klaszterek képz?dése. Környezeti oldalról ezzel párhuzamosan veszélyek is megfogalmazódnak, amennyiben a spontán szétterjed? települések, valamint a közöttük létrejöv? közlekedési kapcsolatok felélik a még meglév? zöldterületeket, ökológiai folyosókat. Az említett három pillérnek, tehát a gazdaságnak, a társadalomnak és a környezetnek a szempontjait kell összehangolni a térben ahhoz, hogy az egyes térségek tartós, fenntartható fejl?dési pályán legyenek képesek biztosítani lakóik jövend? életlehet?ségeit.
A fenntartható közlekedés megteremtésére irányuló tennivalók átgondolásához negyedik és ötödik pillérként számításba kell venni a hálózatokkal és a technológiával kapcsolatos trendeket is.
A hálózatokkal kapcsolatban nem annyira új folyamatokról, mint inkább új felismerésekr?l van szó: a természetben és a társadalomban egyaránt nagyon hatékonynak bizonyuló u.n. kis-világ hálózatok s?r?n összehálózott gócokból és ezeket lazán összeköt? további kapcsolatokból állnak; ma még nyitott kérdés, hogy a tapasztalatok milyen mértékben vihet?k át például kistérségi hálózatok szervez?désére. Az ötödik pillért a közlekedési megoldásoknak az az átrendez?dése képezi, amit az infokommunikációs technológiának a közlekedési alkalmazásai tesznek elérhet?vé. Például alacsony forgalom esetén személyszállításban mind az utasok, mind a szolgáltató számára lehet?vé válik az igények összehangolása, majd a tényleges igények szervezett kiszolgálása.
Az általános trendek mellett a konkrét helyi viszonyokat is értékelve juthatunk el olyan alapelvek rögzítéséig, mint az egypólusú centralizált viszonyok oldása, a kiegyensúlyozott partnerkapcsolatok el?segítése, a s?r? helyi hálózatok biztosítása, vonzó és integrált helyi, el?városi és településközi kollektív közlekedés létrehozása, az átmen? forgalom számára kevésbé zavaró haránt irányú tengelyek kijelölése, kompakt települési belterületi struktúrák meg?rzése, és az életmin?ség javulásának el?térbe állítása. Az alapelvek érvényesítésében kulcsszerepe van a térségi intézményhálózatoknak, kiemelten a közlekedési szövetségek létrehozásának.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Fleischer, Tamás (2004) Kistérségi fejlődés, közlekedés, fenntarthatóság. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 54 (7). pp. 242-252. ISSN 0023-4362
Kapcsolat: