Ugrás a tartalomhoz

 

Hálózatok, hálózati szintek és a hálózat által kiszolgált szintek

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.vki.hu/mt/mh-74.pdf
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published

Type = Monograph
Cím:
Hálózatok, hálózati szintek és a hálózat által kiszolgált szintek
Létrehozó:
Fleischer, Tamás
Kiadó:
MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Dátum:
2006
Téma:
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
Ez a dolgozat ?hálózatológiával? azaz a hálózatok fejl?désének sajátos kérdéseivel foglalkozik. Miel?tt azonban magukat a hálózatokat elemezni kezdenénk, meg kell különböztetni a megközelítés legalább három, min?ségében eltér? szintjét.
Az els? szint a csomópontok világa, azok az elemi pontok, amelyeket a hálózat majd összeköt. Ezeknek a pontoknak csak egyik, speciális tulajdonsága, hogy részét alkotja a hálózatnak, a pontok ezen kívül is funkcióval, sajátos tulajdonságokkal rendelkeznek, a valóságban kiterjedésük is van (vállalati egység, hivatal, település stb.). A hálózat egészéhez képest azonban elemi egységekr?l van szó, amelyeknek fontos jellemz?i általában skalár mutatószámokkal jól kifejezhet?k.
A második szint maga a hálózat, aminek a csomópontok mellett az élek képezik a részét. Az élek ebben a besorolásban azért nem feltétlenül alkotnak külön szintet, mert tulajdonságaik els?sorban vagy kizárólag hálózati funkciójukhoz köt?dnek. Ez alatt azt értjük, hogy például a vasúti pálya els?sorban technikai létesítmény, funkciója a hálózaton betöltött szerepéhez kapcsolódik (míg a csomópont funkcionális értelemben nem kizárólag egy pályaudvar, hanem az azt körülvev? városrész is, azaz fontosságát a kiszolgált zóna tulajdonságai is megtestesítik). A hálózat meghatározó jellemz?i a struktúra és az irányultság; fontos mértékei általában csak vektorként fejezhet?k ki.
Az elemzés harmadik szintje a hálózatot magába foglaló térség, aggregátum. Ezt az aggregátumot tulajdonképpen a csomópontok funkciógazdag világa építi föl, nem pedig a hálózat; utóbbi viszont strukturálja a csomópontok közötti viszonylatokat. Az aggregátumok min?sítésére általában bonyolult aggregált mutatókat képzünk, amelyeket a gyakorlati egyszer?sítésekben úgy kezelünk, mintha skalár mutatók lennének.
A közlekedési hálózatok megközelítési szintjeinek a megkülönböztetését azért tartjuk fontosnak, mert e különbségtétel hiányának, illetve a szintek összekeverésének nagy szerepe van abban, hogy a hálózatok hatékonyságára és versenyképességére vonatkozó elemzések nem készülnek el a megfelel? szinten, hanem elkésve, projektszint? el?terjesztésekhez kapcsolódva, projektszint? választások mellett érvelve próbálják ezeket az elemzéseket pótolni. Ilyenkor a projekt hozamának kimutatásába óhatatlanul olyan tételek kerülnek bele, amelyek valójában nem a projekt szintjén hozott döntésnek, hanem a megel?z?en meghozott (vagy meg sem hozott) hálózati szint? policydöntésnek az eredményei. Az ilyen jelleg? hálózati szint? hozamoknak egy olyan számítási eljárásba kellett volna korábban belekerülniük, amelyek az adott hálózati alternatívát más közlekedéshálózati alternatívákkal hasonlították volna össze; vagy még korábban, ágazatpolitikai szinten a közlekedési és közlekedésen kívüli megoldásokat vetettek volna össze.
A hálózatok itt összefoglalt osztályozása közvetlen tanulságokkal szolgál a versenyképesség és a hatékonyság értelmezéséhez is.
Nevezetesen, érdemes megkülönböztetnünk egymástól a csomópontok versenyképességét, ami a csomópontoknak az egymáshoz képest kialakított pozícióját is érinti, és a csomópontok összessége által alkotott térség versenyképességét.
Megközelítésünkben a hálózat funkciója a versenyképességgel kapcsolatban az, hogy a csomópontok világát, és els?sorban az ebb?l felépül? térség egészét segítse versenyképessé válni. Az ebben való sikeresség tekinthet? a hálózati m?ködés outputjának, aminek az eléréséhez természetesen különböz? hálózati konfigurációk és min?ségek, ezekhez pedig különböz? költségszintek tartozhatnak. A hálózati hatékonyságot az ?output? és az ehhez tartozó ?költségek? viszonyával jellemezhetjük, ahol mind a ?költség?, mind pedig az ?output? sokdimenziós mér?szám, azaz nem csak pénzben kifejezhet? tételek összessége.
Típus:
Monograph
NonPeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Fleischer, Tamás (2006) Hálózatok, hálózati szintek és a hálózat által kiszolgált szintek. Project Report. MTA Világgazdasági Kutatóintézet, Budapest.
Kapcsolat: