Ugrás a tartalomhoz

 

Transzeurópai folyosók: A meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása?

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf07/fleischer_folyosok-...
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published


Type = Book Section
Cím:
Transzeurópai folyosók: A meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása?
Létrehozó:
Fleischer, Tamás
Közreműködő:
Glatz, Ferenc
Kiadó:
MTA Társadalomkutató Központ - Európa Intézet
Dátum:
2007
Téma:
HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
HE1 Transportation / szállítás
Tartalmi leírás:
Az Európai Unió 12 (15) országa saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló transzeurópai hálózatot az 1980-as évek végén, majd ezt rögzítették (TEN) 1992-ben az uniós közlekedéspolitikában és az alapszerz?désben. Azóta a hálózat egésze az uniós dokumentációkban háttérbe szorul, és f?leg a hálózatba illeszked? 14 (1996) majd ezek listáját kib?vítve 30 (2004) kiemelt projekt megépítésér?l esik szó.
A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet?nyugati folyosóinak a meghosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1994, 1997).
Az első nagy keleti b?vítés csatlakozó országainak a területére érvényes TINA folyamat megtartotta a PEN hálózatát, de lehet?vé tette másodlagos folyosók beiktatását, a folyosók s?rítését (1995?1999).
A hét balkáni országot érint? TIRS folyamat kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és utóbbiakat kiegészítette öt további ország irányában (2002).
A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát újra felmérte és a korábbi folyamatok eredményét ugyan nem, de legalább a TIRS kiegészít? hálózatoknak az öt országot érint? elemeit esetenként felülbírálva javaslatokat tett a REBIS térség átfogó közlekedési hálózataira (2003).
A teljes folyamatban ? beleértve a tizenötök TEN hálózatának alakulását is az 1990-es évek elejét?l ? dominál a projektorientált megközelítés, szinte kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága befolyásolja a hálózat alakulását.
A TEN hálózat felülvizsgálata elmulasztotta a kib?vül? Európa összefüggésében átgondolni egy átlapoló hálózat tényleges funkcióját és kontinentális struktúráját. Ehelyett a nemzeti határok között kialakult korábbi struktúrák megőrz?dnek (meger?södnek), vagy új határok miatt tovább aprózódnak, nincs mód az európai léptékhez tartozó struktúra létrejöttére ott sem, ahol még most épülnek a hálózatok.
Következményképpen ? a kezdetben kialakított TEN struktúra sugárirányú toldozgatása miatt ? egy európai léptékben kiegyenlít? szerepet el?segíteni képes nyitott rácshálózat helyett a kiépül? hálózat tovább er?síti a fejlettebb térségek dominanciáját.
Típus:
Book Section
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Fleischer, Tamás (2007) Transzeurópai folyosók: A meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása? In: A Balkán és Magyarország: Váltás a külpolitikai gondolkodásban? Magyarország az Ezredfordulón, Stratégiai tanulmányok a Magyar Tudományos Akadémián . MTA Társadalomkutató Központ - Európa Intézet, Budapest, pp. 365-379. ISBN 978 963 508 546 0
Kapcsolat: