Ugrás a tartalomhoz

 

Az emberi kommunikatív jegyek értelmezése csecsemők és kutyák esetében - Összehasonlító vizsgálat

  • Metaadatok
Tartalom: http://akademiai.com/content/rp82383h6617k220/?p=5e6f467e...
Archívum: MTA Könyvtár
Gyűjtemény: Status = Published

Type = Article
Cím:
Az emberi kommunikatív jegyek értelmezése csecsemők és kutyák esetében - Összehasonlító vizsgálat
Létrehozó:
Kupán, Krisztina
Topál, József
Gergely, György
Kiadó:
Akadémia Kiadó
Dátum:
2009-09
Téma:
BF08 Comparative psychology / összehasonlító pszichol.
Tartalmi leírás:
Jelen kísérletsorozatunkban olyan kísérleti helyzeteket alakítottunk ki, melyben a Gergely és Csibra által javasolt ?természetes pedagógia? hipotéziséb?l következ? predikciókat próbáltuk megvizsgálni 14 és 18 hónapos csecsem?k és kutyák esetében. Az elmélet alapfeltevése, hogy az emberben a kognitív képességek evolúciója során kialakult az ún. pedagógiai helyzetre való érzékenység. ?Pedagógiainak? azokat a speciális kommunikációs helyzeteket nevezzük, melyben a tudással rendelkez? tanító fél az osztenzív-kommunikatív és referenciális jegyek segítségével gyors és hatékony módon tudja átadni a tanuló fél számára új és releváns információt. Korábbi kísérletekben már igazolást nyert, hogy a csecsem?kön kívül a kutyák is érzékenyek ezekre a viselkedési jegyekre, mely képességekre feltehet?en az emberrel közös alkalmazkodási kényszerek által irányított evolúciós folyamatban (domesztikáció) tehettek szert. Vizsgálatunkban egy olyan kétutas választásos helyzetet alkalmaztunk, ahol a kívánt jutalom (játéktárgy) kétféle módon szerezhet? meg: vagy a tárgyat rejt? edényt kell manipulálni, vagy pedig egy attól távolabb es?, ahhoz hasonló edényt. Ez utóbbi megoldási lehet?ség egyrészt kevésbé hatékony, másrészt pedig ?kognitíve átláthatatlan?, hiszen a távolabbi edény manipulálása a megfigyel? számára átláthatatlan módon eredményezi a tárgy másik edény alól való felbukkanását. A kísérletben egy humán demonstrátor ez utóbbi ?kevésbé hatékony? akciót mutatja be az alany számára, aki ezt követ?en maga is dönthet, milyen módon próbálja megszerezni a tárgyat. A vizsgálat során szisztematikusan változtattuk a demonstrátor által bemutatott akciót kísér? osztenzív-kommunikatív jegyeket, valamint azt, hogy a bemutatót végz? személy jelen van-e vagy sem, miközben a megfigyel? maga is megpróbálhatja megszerezni a jutalmat. Az eredmények alapján megállapítható, hogy bár a kommunikációs jegyek mind a csecsem?knél, mind a kutyáknál hatással vannak arra, hogy melyik típusú megszerzési módot preferálják, a két faj esetében egészen más értelmezési mechanizmus feltételezhet?. A csecsem?k ? egy csoport kivételével (18 hónaposak, ?nem kommunikatív/nincs jelen? helyzet) ? mindig a bemutató személy által demonstrált, kevésbé hatékony és kognitíve nem átlátható módszert választották. Ezzel szemben a kutyák alapvet?en a nem bemutatott, de hatékonyabb módszert preferálták, kivéve azt a helyzetet, amikor a bemutató személy használta a kommunikatív jegyeket és utána bent is maradt a választás alatt. Úgy t?nik tehát, hogy a csecsem?k a megfigyelési helyzetben a ?tanító? által bemutatott viselkedést annak hatékonyságára és ?kognitív átláthatóságára? való tekintet nélkül hajlamosak reprodukálni, és ezt különösen er?sítik a bemutatott akciót kísér? osztenzív-kommunikatív és referenciális jelzések, ahogyan az a természetes pedagógia alapján várható. A kutyák számára azonban az ember viselkedési manifesztációja egyfajta epizodikus ?itt és most? típusú, a kevésbé hatékony módszer választására való felszólításként m?ködik, mely csak akkor eléggé hatékony, ha a viselkedés kommunikatív kontextusban kerül bemutatásra, és ha a demonstrátor mint utasító személy végig jelen van a helyzetben.
Típus:
Article
PeerReviewed
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Kupán, Krisztina and Topál, József and Gergely, György (2009) Az emberi kommunikatív jegyek értelmezése csecsemők és kutyák esetében - Összehasonlító vizsgálat. Pszichológia, 29 (3). pp. 217-235. ISSN 0230-0508
Kapcsolat: