Ugrás a tartalomhoz

Vitorlázó repül?gépek

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/05800/05896
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Közlekedés, szállítás
Sport, testnevelés
Cím:
Vitorlázó repül?gépek
egységesített cím: Vitorlázó repül?gépek
Létrehozó:
Jereb Gábor
Dátum:
2008-04-23 (MEK-be való felvétel id?pontja)
Téma:
Repülés
repüléstörténet
vitorlázó repül?gép
Ipartörténet
technikatörténet
M?szaki sportok
sportrepülés
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: Tartalom
El?szó
Bevezetés
A motor nélküli repül?gép
A motor nélküli repülés lehet?sége
Repülés függ?leges légáramlatokban
Hogyan válik a motor nélküli repül?gép vitorlázó repül?géppé?
A vitorlázó repül?gép és a vitorlázórepülés
1. A vitorlázó repül?gép története
1.1. 1920 el?tt
1.2. 1920-tól a második világháborúig
1.2.1. Mai vitorlázó repül?gépeink ?sei
1.2.2. A termikus távrepülés új igényeket támaszt
1.3. Merre tart a vitorlázó repül?gépek fejl?dése?
2. A vitorlázó repül?gépek kialakításának elméleti alapjai
2.1. A vitorlázó repül?gép aerodinamikája
2.1.1. A folyadéksúrlódás és a határréteg
2.1.2. A testek ellenállása
2.1.3. A végtelen terjedtség?nek tekintett szárny körüli áramlás jelenségei
2.1.3.1. A szárnyra ható er?k és nyomatékuk
2.1.3.2. A szárnyszelvények aerodinamikai tulajdonságai
2.1.3.3. A kormányfelületek aerodinamikája
2.1.4. A véges terjedtség? szárny
2.1.4.1. A felhajtóer? fesztávolság menti eloszlása és az indukált ellenállás
2.1.5. A repül?gép polárgörbéje
2.1.6. A vitorlázó repül?gép jellemz? teljesítményadatai
2.2. A vitorlázó repül?gép repülési tulajdonságai
2.2.1. A vitorlázó repül?gép stabilitása
2.2.1.1. A statikus hossz-stabilitás
2.2.1.2. A dinamikus hossz-stabilitás
2.2.1.3. A repül?gép iránystabilitása
2.2.1.4. A repül?gép oldalstabilitása
2.2.2. A vitorlázó repül?gép kormányzása és kormányozhatósága
2.2.2.1. A kormányzás elve és hatásossága
2.2.2.2. A kormányszerveken a kormányok kitérítésekor kifejtend? er?k
2.2.3. Két különleges repülési fázis: az átesés és a dugóhúzó
2.2.3.1. A repül?gép repülési tulajdonságai kis sebességekkel. Az átesés
2.2.3.2. A dugóhúzó
3. A korszer? vitorlázó repül?gépek
3.1. Teljesítmény-vitorlázógépek
3.1.1. Az átlagsebesség mint teljesítménymérce
3.1.2. A repül?gépvezet? képességeinek és a termik emelkedési sebességének hatása az átlagsebességre
3.1.3. A vitorlázó repül?gép jósági fokát meghatározó tényez?k az átlagsebesség szemszögéb?l
3.1.4. A szárny kialakításának szempontjai
3.1.4.1. A felületi terhelés nagyságának hatása
3.1.4.2. A korszer? szárnyszelvények jellegzetességei
3.1.4.3. Az oldalviszony és a fesztávolság hatása
3.1.4.4. A szárny alaprajzi alakja és az elcsavarás
3.1.4.5. A szárnyvégek kialakítása és az ellenállás kapcsolata
3.1.4.6. A szárnyfelület simaságának hatása a polárgörbe alakulására
3.1.4.7. Felhajtóer?t növel? szerkezetek. Változtatható alakú szárnyak
3.1.5. A törzs kialakítása
3.1.6. A szárny és a törzs közötti átmenet kialakítása
3.1.7. Féklapok
3.1.8. Hogyan érvényesülnek a korszer? vitorlázórepülés elvei a teljesítmény-repül?gépek kialakításában?
3.1.8.1. Az M-30 Fergeteg
3.1.8.2. Az OE-01
3.1.8.3. A Beatty-Johl BJ-3, egy különleges id?járási területre tervezett vitorlázó repül?gép
3.1.8.4. A Sigma 1 kísérleti vitorlázó repül?gép
3.2. Iskola-vitorlázógépek
3.3. Különleges vitorlázó repül?gépek
3.3.1. Farok nélküli és csupaszárny vitorlázó repül?gépek
3.3.1.1. Az önmagában repül? szárny problémái
3.3.1.2. Néhány megépült farok nélküli és csupaszárny vitorlázó repül?gép
3.3.2. Kacsa-elrendezés? repül?gépek
4. A vitorlázó repül?gépek szilárdsága
4.1. A léger?kb?l származó terhelések
4.2. A földi er?kb?l származó terhelések
4.3. Egyéb terhelések
4.4. A vitorlázó repül?gép terheléseinek változása m?repülés közben
4.5. A vitorlázó repül?gépek építésére és légialkalmasságának feltételeire vonatkozó el?írások
4.6. A vitorlázó repül?gépek részeinek szilárdsági igénybevételei
4.6.1. A szárny szilárdsági igénybevételei
4.6.2. A farokfelület szilárdsági igénybevételei
4.6.3. A törzs szilárdsági igénybevételei
4.7. A vitorlázó repül?gépek szerkezetének merevsége és rezgésmentessége
4.7.1. Néhány szó a rezg?rendszerekr?l
4.7.2. A vitorlázó repül?gép szerkezeti részei mint önálló rezg?rendszerek
4.7.2.1. A szárny
4.7.2.2. A törzs és a vitorlázó repül?gép egyéb részeinek rezgései
4.7.3. A repül?gép általános rezgései
4.7.4. A rezgéseket gerjeszt? er?hatások
4.7.5. A hajlító- és a csavarórezgések kapcsolódása
5. A vitorlázó repül?gépek szerkezete
5.1. A vitorlázó repül?gépek szerkezetének általános elrendezése és osztályozása
5.2. Építési anyagok
5.2.1. Faanyagok
5.2.2. Fémek
5.2.3. M?anyagok
5.3. Faszerkezet? vitorlázó repül?gépek
5.4. Két különleges szerkezet? vitorlázó repül?gép
5.5. Fémépítés? vitorlázó repül?gépek
5.6. Üvegszáler?sítés? m?anyagból készült vitorlázó repül?gépek
5.6.1. Üvegszáler?sítés? m?anyag repül?gépszerkezetek szilárdsági problémái
5.6.2. Az üvegszáler?sítés? m?anyag vitorlázó repül?gép szerkezete és gyártása
Irodalom
Név- és tárgymutató
megjegyzés: OCR-es PDF és DjVu.
Nyelv:
magyar
Típus:
szakkönyv
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
DjVu
Azonosító:
példányazononosító: MEK-05896
urn:nbn:hu-8456 (URI)
Forrás:
Vitorlázó repül?gépek / Jereb Gábor$Budapest : M?szaki Kvk., 1977$ ISBN 963 10 1711 7$OSZK: link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=oszk&SRY=an&SRE=603088
Kapcsolat:
Jereb Gábor: Magyar vitorlázó repül?gépek (http://mek.oszk.hu/05700/05720/)
Böd?k Zsigmond: Magyar feltalálók a repülés történetében (http://mek.oszk.hu/03200/03277/)