NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Az állambiztonsági szervek politológiai kutatásainak kérdéseihez |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/02400/02486 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Politika, államigazgatás
Hadtudomány, katonapolitika |
Cím: |
Az állambiztonsági szervek politológiai kutatásainak kérdéseihez
sorozatcím:
Acta juridica et politica
egységesített cím:
Állambiztonsági szervek politológiai kutatásainak kérdéseihez
|
Létrehozó: |
Révész Béla
|
Dátum: |
beszerezve:
2005-02-25
|
Téma: |
Nemzetbiztonság, hírszerzés
állambiztonság
Politikatörténet
nemzetvédelem
Politológia
titkosszolgálat
kutatás
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
I. A titkosszolgálatok kutathatóságának módszertani problémái II. A diktatúra állambiztonsági szerveinek belső kutatásai III. Az államvédelmi jelenség politológiai megközelítése Kivonat:
Ismertető
A mindenkori társadalmi-hatalmi struktúrák részeként létrejött és működő titkosszolgálatok, államvédelmi, állambiztonsági szervek, elhárítás, hírszerzés, politikai rendőrség, biztonsági szolgálatok többnyire titkos szabályozás és leplezett intézményi keretek között, fedett állománnyal, operatív módszerekkel, speciális technikákkal vesznek részt a szuverén hatalom fenntartásában. Az információhiány a diktatúrákban nagyobb, demokráciákban kisebb mértékben, de mindenképpen misztikus homállyal övezi a szolgálatok tevékenységét. Az "ellenség" előli rejtőzés a "baráti" állampolgár elől is elvonja az információt, és természetesen vesztese ennek a titkolózásnak az emberi megismerés szisztematikus rendszere, a tudomány is. Furcsa módon annak, hogy e kutatási objektum vonatkozásában a vélekedések racionális érvelés útján igazolható tudássá szerveződhessenek, a legközvetlenebb politikai kondícióknak kell fennállnia. Az állambiztonsági struktúrák titkai ugyanis többnyire a hatalmi vezetők/vezetés cseréje, de nem ritkán politikai elitek, rezsimek, rendszerek váltása idején válnak láthatóvá, legalábbis az új hatalom, vezetés által hasznosnak tűnő és ezért engedett mértékben. Ilyen időszakokban a nagy leleplezések közelíthetnek ugyan az objektív (rész)igazságok felé, de ahogyan az információk visszatartása, úgy a "csepegtetésük" is kikezdheti a tudományos megismerés autonómiáját. A titkosszolgálatok kutatásának konjunktúrája így mindig nagy politikai, társadalmi átalakulásokhoz kötődik, amikor az új politikai rezsim a tudomány legitimációs erejét is fel kívánja használni a hatalma hitelesítésére. Ennek pedig legalkalmasabb eszköze, a korábbi vezetés amorális, korrupt, kegyetlen és cinikus vonásainak minél teljesebb leleplezése. Ehhez "örömmel" asszisztál a közvélemény - amely természetes antipolitizációjánál fogva amorálisnak tekint mindenféle hatalmi manővert - valamint a tudomány, amely számára viszont az a fontos, hogy az eddig csak sejtett, de elrejtett politikai információk hirtelen napvilágra kerülnek, megismerhetővé, kritikailag feldolgozhatóvá válnak. Az titkosszolgálatok történetének rekonstruálásában a nagy feltárások mindig a nagy leleplezések időszakával esnek egybe. Az sem véletlen, hogy az állambiztonságra vonatkozó kutatásokat döntő mértékben a társadalom-, intézmény- és politikatörténeti vizsgálódások uralják. De lege ferenda jellegű jogdogmatikai elemzésekben nem bővelkedik ez a kutatási terület, mint ahogyan nehezen lehetne ezen intézmények tényleges működését szervezetszociológiai szempontból vizsgálat tárgyává tenni. Másfelől viszont éppen a szolgálatok megkívánt magas hatékonysága kényszeríti rá e szakma irányítóit és művelőit az alap- és alkalmazott kutatások eredményeinek a praxisban való minél gyorsabb és szakszerűbb adaptálásra. A kérdés a továbbiakba az, hogy a korlátozott megismerési lehetőségek ellenére tekinthető-e az államvédelem - mint struktúrák, normák, tevékenységi formák, funkciók sőt, eszmék, értékek, attitűdök és szerepek összessége - autentikus kutatási objektumnak, amelyhez egy vagy több diszciplína racionális megismerési folyamata hozzákapcsolódhat. További kérdés, hogy a jogtudomány, a szociológia, a pszichológia és a történettudomány mellett milyen mértékben lehet releváns a - nem történelmi vonatkozású - politológiai problematizáció. Abstract Spying dates back to early days of human history. Wars of conquests, raids and forays for slaves and treasure formed the nature thereof. With a slight exaggeration, spying and mankind are of the same age. Although it is our inborn characteristic to be curious about other people's business, at the dawn of human history the survival of individuals and smaller communities depended on their awareness of the surrounding world. This essential demand for information meant the elementary form of "intelligence gathering". The "job of a spy" is to pry into the confidential secrets of the adverse party and to inform those from whom the secrets were concealed from. If espionage was the invisible front of the Cold War, one of the major battlefields was at home. Nations regularly spied on their own citizens to gain advantage against the enemy - or to maintain their own positions of power. In the West, legal limits on domestic espionage were stretched or broken; in the East, there usually were no limits. Cold War fears of subversion provided an excuse for civil rights abuses and the growth of secret police forces on both sides of the Iron Curtain. The monolithic structure of power suspends all public political discussions and prohibits the development and articulation of alternatives. The ruling elit cannot tolerate the public sphere in any form. The one-party system is a dictatorical form of domination which could function equally well without a party. Party and state organs cannot be differentiated at any level of the hierarchy of power. The unity of economic, political, ideological and legal power gives rise to the system's totalitarian character. Even when the system functions relatively "well" and no direct political terror is apparent, it nevertheless remains totalitarian, for there is no sphere of daily life void of political significance. The power apparatus is likewise incapable of generating a persuasive social theory because proletarian dictatorship has kept none of the promises made by its legitimating ideology. Operating without any civil control in Hungary, as well, the organisation generated public fear especially as methods of forced interrogation that were used to make innocent prisoners plead guilty transpired. Hungarian people lived in total uncertainty of existence and property, in fear of denouncers, police relocations and compulsory delivery of agricultural products. The state propaganda tried to disprove that the secret services were a group of ruthless people estranged from their fellow citizens. At the same time, the press played a key role in maintaining the portrayal of the enemy and a constant feeling of endangerment. During the formation of the new world-order following the disintegration of the bipolar world, the era of the change of political system of the Eastern European states commenced. The demolition of the previous political establishment began in Hungary, too. The demand for a detailed legal regulation of national security activity was expressed in the course of the change of regime, in 1989- 1990. As part of the change, like in other Eastern European countries, the position, role and future tasks of the security services had to be defined. Previously the so called state security work in Hungary was carried out on the basis of low level secret regulations, which severely limited basic human rights laid down in the Constitution. After the collapse of the communist regime in Hungary, the secret services were fully reorganised. In January 1990 the Parliament framed Act X of 1990 on the interim regulation of special clandestine means and methods, which authorised the national security services and the criminal services of the police to use these means and methods. This was already an overt regulation containing the most important elements guaranteeing the lawful application of clandestine methods, and the defence of basic civil rights. The structure of the National Security Office was formed in such a way that it was able to ensure the fulfilment of all the tasks the changing society demanded regarding the defence of its sovereignty and internal order. Parallel to the restructuring of the service the security vetting of the staff was also started as a result of which a refreshed service commenced its activity. In a relatively short time the Office managed to stabilise its structure. It has become independent, free of political and party influence, open to society and sensitive to problems, so it is able to complete its most important security tasks. The results are even more valuable if we consider that they were reached under strict financial restrictions, backed by modest technical support, accompanied by an uneven but continuous fluctuation of the staff. After a long preparatory phase the Parliament accepted Act CXXV of 1995 on National Security in December 1995, taking into consideration international experiences as well as domestic relations. The Act, which came into force in March 1996, comprehensively regulates the operation of the services. It enumerates the national security services and their tasks and defines the means and methods of covert information gathering. The National Security Office has become an important part of the democratic establishment of the country. The Office considers it important to disclose the past. A significant amount of documents has already been handed over to the Historical Office on the basis of the regulations of the Act XXIII of 1994 on the Historical Office and on the Security Vetting of Individuals Occupying Important Positions or Enjoying Public Confidence. On 23 December 2002 the Parliament accepted Act on the disclosure of the activities of the secret services of the previous regime and on the establishment of the National Archives of the State Security Services (Act III/2003.). Documents handed over by the National Archives of the State Security Services are of considerable historic and archival value, thus enable historians and archivists to research the interconnection of the events of the era. All documents administered by Hungarian state agencies engaged in state security operations between 21 December 1944 and 4 February 1990 fall within Act. Cases, when documents can remain with the administrator, are defined by the law. The literature dealing with the secret services of the party state, which was written mainly outside Hungary, could rely only on rather sporadic information. In fact, even today, after the fall of the party state, the files and the empirical data of archives which are essential to the analytical research are only partly accessible. Nevertheless, research has started in many directions and has a good basis to hope that the politological characteristics of the security servises of the past political systems will become more and more completely disclosed in the near future. The aim of the present study is - with the words of Lasswell, H. D - to explain: "the intelligence functions can be understood to include the gathering, processing, and dissemination of information to participants in the decision process of the body politic". megjegyzés:
javított változat
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
text/html
(IMT)
application/pdf
(IMT)
application/rtf
(IMT)
application/msword
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-02486
urn:nbn:hu-4372
(URI)
|
Forrás: |
Az állambiztonsági szervek politológiai kutatásainak kérdéseihez / Révész Béla$Szeged : SZTE, 2004$(Acta juridica et politica, ISSN 0563-0606)
|
Kapcsolat: |
Révész Béla: Az állambiztonságtól a nemzetvédelemig (http://mek.oszk.hu/01500/01582/)
Nemzetbiztonság.lap (http://nemzetbiztonsag.lap.hu/)
Révész Béla: Az Ellenzéki Kerekasztal és az állambiztonsági szervek (http://mek.oszk.hu/01900/01978/)
Rainer M. János: A titkosszolgálati arcívumok megnyitása - magyarországi tapasztalatok (http://www.rev.hu/html/hu/tanulmanyok/rendszervaltas/rmj_os...)
|
Tér-idő vonatkozás: |
térbeli:
Magyarország
|