NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Utak a nyelvhez |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/04000/04046 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Nyelvtudomány, kommunikáció
Szociológia, társadalomkutatás |
Cím: |
Utak a nyelvhez
alcím:
Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány
egységesített cím:
Utak a nyelvhez
|
Létrehozó: |
Réger Zita
|
Dátum: |
beszerezve:
2006-09-11
|
Téma: |
Beszéd
szociolingvisztika
Nyelvhasználat
anyanyelv
Kommunikáció, metanyelv
szocializáció
Gyermekek, ifjúság
anyanyelvi nevelés
Kisebbségek
hátrányos helyzetű
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
Előszó a második kiadáshoz I. Nyelvi fejlődés, társas környezet, kultúra: a nyelvi szocializáció útjai 1. Amit a baba magával hoz 2. A felnőtt-gyermek kommunikáció "gyermekközpontú modellje" 3. A kisgyermeknek szóló beszéd a nyelvi szocializáció része 4. Eltérő utak a nyelvhez 5. Szocializáció és nyelvi szocializáció II. Nyelvi szocializáció és hátrányos helyzet: a nyelvi hátrány problémája az iskolában 1. Bernstein nézetei a nyelvi hátrány eredetéről 2. Bírálatok, értelmezések Bernstein elméletével kapcsolatban 3. Hátrányos helyzet és nyelvi szocializáció: hazai vizsgálat az anya-gyermek kommunikáció és a társadalmi helyzet összefüggéseiről 4. A nyelvi hátrány értelmezése a "beszélés etnográfiájának" szemszögéből 5. Hidat verni III. Zárszó Irodalom Kivonat:
Előszó a második kiadáshoz
Nagyon fontos esemény volt, hogy 1990-ben, az Akadémiai Kiadó gondozásában, Utak a nyelvhez címen Réger Zita közreadta saját és mások kutatásainak a nyelvi szocializációra, azaz a nyelv társadalmilag elfogadott használati módjainak az átadására vonatkozó eredményeit. Nem titkolt szándéka ezzel az volt, hogy - a könyv hatására - egyfelől "a szülők gyermekük nyelvi fejlődését tudatosan is segíteni tudják" (158. o.), másfelől a pedagógusok "tanítványaik nyelvhasználatát megfigyelve az esetleges «másság» jeleit felismerjék, és elfogulatlanul, előítélet nélkül elfogadják" (159. o.). E szándék azóta még időszerűbbé vált, hiszen naponta vagyunk tanúi az Európában megindult újkori népvándorlás nyomán kialakuló többkultúrás, többnyelvű társadalmak szerteágazó konfliktusainak. Márpedig, ha az Utak a nyelvhez olvastán elfogadjuk, hogy a nyelvi és ezen keresztül a nem nyelvi szocializációnak nem egyetlen és üdvözítő módja van, tudniillik az, amelyet mi ismerünk, talán sikerül belátóbbnak lennünk a miénktől eltérő szocializációt tükröző nyelvi és nem nyelvi viselkedésmódok iránt. Erre a belátásra annál is nagyobb szükség van, mivel az előrejelzések szerint a 21. század legfontosabb kérdése, hogy tudniillik hogyan lehet ránevelni a földkerekség tízmilliárdnyira becsült lakosságát arra, hogy békében éljen egymással és a környezettel, alapvetően nyelvi kérdésként fogható fel. A megoldást a nyelvi pluralizmus (több nyelvváltozat egymás mellett élése) és a többnyelvűség, tehát lényegében a nyelvi másság elfogadása jelenti. Az Utak a nyelvhez igen hamar kötelező olvasmánnyá vált az ország számos felsőoktatási intézményében, s mára már a könyvtárakban is alig akad példány belőle. Az újrakiadás iránti sürgető igény a szerzőhöz is eljutott, ám váratlan halála megakadályozta őt abban, hogy ennek eleget tegyen. Tervét ezért a kutatásait mindig is támogató Soros Alapítvány, valamint munkahelye, az MTA Nyelvtudományi Intézete közösen váltja valóra a második - de bizonnyal nem utolsó - kiadással. Kassai Ilona MTA Nyelvtudományi Intézet |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
application/pdf
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-04046
urn:nbn:hu-6040
(URI)
|
Forrás: |
Utak a nyelvhez : nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány / Réger Zita$Budapest : Soros Alapítvány : MTA Nyelvtudományi Intézet, 2002$ISBN 963 9074 32 2$OSZK: link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=oszk&SRY=an&SRE=953401
|
Kapcsolat: |
Anyanyelvi nevelési tanulmányok 1. (http://mek.oszk.hu/03200/03267/)
Kovalcsik Katalin: Arany betűkkel Réger Zita halálára (http://www.amarodrom.hu/archivum/2001/0102/text8.htm)
Réger Zita: Cigány gyermekvilág (http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b176/index.html)
Oláh Örsi Tibor: Az iskolai sikertelenség szociolingvisztikai megközelítése (http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-07-ta-O...)
Torgyik Judit: Nyelvi szocializáció és oktatás (http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-03-ta-T...)
|