Ugrás a tartalomhoz

Utak a nyelvhez

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/04000/04046
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Nyelvtudomány, kommunikáció
Szociológia, társadalomkutatás
Cím:
Utak a nyelvhez
alcím: Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány
egységesített cím: Utak a nyelvhez
Létrehozó:
Réger Zita
Dátum:
beszerezve: 2006-09-11
Téma:
Beszéd
szociolingvisztika
Nyelvhasználat
anyanyelv
Kommunikáció, metanyelv
szocializáció
Gyermekek, ifjúság
anyanyelvi nevelés
Kisebbségek
hátrányos helyzetű
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: Tartalom
Előszó a második kiadáshoz
I. Nyelvi fejlődés, társas környezet, kultúra: a nyelvi szocializáció útjai
1. Amit a baba magával hoz
2. A felnőtt-gyermek kommunikáció "gyermekközpontú modellje"
3. A kisgyermeknek szóló beszéd a nyelvi szocializáció része
4. Eltérő utak a nyelvhez
5. Szocializáció és nyelvi szocializáció
II. Nyelvi szocializáció és hátrányos helyzet: a nyelvi hátrány problémája az iskolában
1. Bernstein nézetei a nyelvi hátrány eredetéről
2. Bírálatok, értelmezések Bernstein elméletével kapcsolatban
3. Hátrányos helyzet és nyelvi szocializáció: hazai vizsgálat az anya-gyermek kommunikáció és a társadalmi helyzet összefüggéseiről
4. A nyelvi hátrány értelmezése a "beszélés etnográfiájának" szemszögéből
5. Hidat verni
III. Zárszó
Irodalom
Kivonat: Előszó a második kiadáshoz
Nagyon fontos esemény volt, hogy 1990-ben, az Akadémiai Kiadó gondozásában,
Utak a nyelvhez címen Réger Zita közreadta saját és mások kutatásainak a
nyelvi szocializációra, azaz a nyelv társadalmilag elfogadott használati
módjainak az átadására vonatkozó eredményeit. Nem titkolt szándéka ezzel
az volt, hogy - a könyv hatására - egyfelől "a szülők gyermekük nyelvi
fejlődését tudatosan is segíteni tudják" (158. o.), másfelől a pedagógusok
"tanítványaik nyelvhasználatát megfigyelve az esetleges «másság»
jeleit felismerjék, és elfogulatlanul, előítélet nélkül elfogadják" (159. o.).
E szándék azóta még időszerűbbé vált, hiszen naponta vagyunk tanúi az
Európában megindult újkori népvándorlás nyomán kialakuló többkultúrás,
többnyelvű társadalmak szerteágazó konfliktusainak. Márpedig, ha az Utak
a nyelvhez olvastán elfogadjuk, hogy a nyelvi és ezen keresztül a nem
nyelvi szocializációnak nem egyetlen és üdvözítő módja van, tudniillik az,
amelyet mi ismerünk, talán sikerül belátóbbnak lennünk a miénktől eltérő
szocializációt tükröző nyelvi és nem nyelvi viselkedésmódok iránt. Erre a
belátásra annál is nagyobb szükség van, mivel az előrejelzések szerint a
21. század legfontosabb kérdése, hogy tudniillik hogyan lehet ránevelni a
földkerekség tízmilliárdnyira becsült lakosságát arra, hogy békében éljen
egymással és a környezettel, alapvetően nyelvi kérdésként fogható fel. A
megoldást a nyelvi pluralizmus (több nyelvváltozat egymás mellett élése)
és a többnyelvűség, tehát lényegében a nyelvi másság elfogadása jelenti.
Az Utak a nyelvhez igen hamar kötelező olvasmánnyá vált az ország számos
felsőoktatási intézményében, s mára már a könyvtárakban is alig akad
példány belőle. Az újrakiadás iránti sürgető igény a szerzőhöz is
eljutott, ám váratlan halála megakadályozta őt abban, hogy ennek eleget
tegyen. Tervét ezért a kutatásait mindig is támogató Soros Alapítvány,
valamint munkahelye, az MTA Nyelvtudományi Intézete közösen váltja valóra a
második - de bizonnyal nem utolsó - kiadással.
Kassai Ilona
MTA Nyelvtudományi Intézet
Nyelv:
magyar
Típus:
tanulmány(ok)
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-04046
urn:nbn:hu-6040 (URI)
Forrás:
Utak a nyelvhez : nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány / Réger Zita$Budapest : Soros Alapítvány : MTA Nyelvtudományi Intézet, 2002$ISBN 963 9074 32 2$OSZK: link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=oszk&SRY=an&SRE=953401
Kapcsolat:
Anyanyelvi nevelési tanulmányok 1. (http://mek.oszk.hu/03200/03267/)
Kovalcsik Katalin: Arany betűkkel Réger Zita halálára (http://www.amarodrom.hu/archivum/2001/0102/text8.htm)
Réger Zita: Cigány gyermekvilág (http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b176/index.html)
Oláh Örsi Tibor: Az iskolai sikertelenség szociolingvisztikai megközelítése (http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-07-ta-O...)
Torgyik Judit: Nyelvi szocializáció és oktatás (http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-03-ta-T...)