NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
A foglalkoztatási válság gyermekei |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/03600/03675 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Pedagógia, nevelés
Szociológia, társadalomkutatás Közgazdaságtan, gazdaság |
Cím: |
A foglalkoztatási válság gyermekei
alcím:
Roma fiatalok középiskolai továbbtanulása az elhúzódó foglalkoztatási válság idején
sorozatcím:
Budapesti munkagazdaságtani füzetek
egységesített cím:
Foglalkoztatási válság gyermekei
|
Létrehozó: |
Kertesi Gábor
Kézdi Gábor
|
Dátum: |
beszerezve:
2006-04-25
2005-05-01 (elektronikus változat)
|
Téma: |
Kisebbségek
cigányság
Középfokú oktatás
továbbtanulás
Munkaügy
munkaerőpiac
hátrányos helyzet
társadalmi egyenlőtlenség
szegénység
|
Tartalmi leírás: |
Kivonat:
Összefoglalás
A magyarországi romák iskoláztatása jóval elmarad az országos átlagtól. A nyolcvanas évek közepe óta lemaradásuk tovább nőtt. 2003-ban 80 százalék felett volt az országos továbbtanulási arány éretségit adó középiskolába, ami az 1993-as 50 százalékos arányhoz képest rendkívüli növekedés. A megfelelő roma továbbtanulási arányok 13-ról mindössze 16 százakékra emelkedtek ugyanezen idő alatt. Ebben a tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy az olló szétnyílása mennyiben köszönhetőannak, hogy a potenciális továbbtanuló roma fiatalok családjai hosszan tartó szegénységbe süllyedtek, nagyrészt a rendszerváltás okozta recesszió és a képzetlen munkaerő iránti kereslet drámai visszaesése miatt. Az 1990-es évek közepéből származó roma adatok és megfelelő országos kontroll minta felhasználásával multinomiális továbbtanulási valószínűségi modelleket becsülünk meg, amelyek függő változója az, hogy a fiatal nem tanul tovább általános iskola után, továbbtanul érettségit nem adó szakiskolába vagy szakmunkásképzőbe, illetve továbbtanul érettségit adó középiskolába. Kimutatjuk, hogy a szülői iskolázottság mellett rendkívül erős hatása van a hosszútávú szegénységnek és a munkaerőpiacról kiszorult családok életvitelét közelítő proxy változónak. Az eredmények azt is alátámasztják, hogy minél fiatalabb volt a gyermek amikor a szülei elvesztették az állásukat, annál kisebb valószínűséggel tanult később tovább. Mindebből azt a következtetést vonjuk le, hogy a munkaerőpiaci átalakulások eredményeként tartóssá vált szegénység igenis jelentős mértékben csökkenti a szegény roma családokban felnövő gyermekek továbbtanulási esélyeit. Abstract Roma education in Hungary has always lagged behind national average. Since the mid-1980's, the ethnic gap in secondary schooling has widened further still. By 2003, more than 80 per cent of young Hungarians continued their studies after 8'th grade in a secondary school with a baccalaureate exam, compared to 50 per cent in 1993. The same rate for the young Roma was 16 per cent in 2003, and 13 per cent in 1993. This paper looks at whether the widening gap can be attributed to long-term poverty of Roma families, a phenomenon in large part caused by the massive layoff of unskilled workers since the mid-1980's. Using Roma data from the mid-1990's and a comparable national sample, we estimate multinomial linear probability models for stopping education after the 8th grade, continuing in vocational school, or continuing in a secondary school with a baccalaureate examination (a necessary step for college entrance). We survey the economics and child development literature to enumerate the direct and indirect effects of family background on schooling outcomes. The results show a significant effect of parental education, long-term poverty, and an indicator of disorderly family lifestyle. We also find evidence that the younger the children were when their father was laid off the more likely they are to discontinue schooling. We conclude that the transformation recession and structural changes in the Hungarian labor market have been in part responsible for the widening ethnic gap in education, by undermining employment of unskilled labor and therefore contributing to long-term poverty of many Roma families. megjegyzés:
Angol nyelvű összefoglalóval.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
application/pdf
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-03675
urn:nbn:hu-5655
(URI)
|
Forrás: |
A foglalkoztatási válság gyermekei / Kertesi Gábor, Kézdi Gábor$Budapest : MTA KTI ; Budapesti Corvinus Egyetem, 2005$(Budapesti munkagazdaságtani füzetek ; ISSN 1785-3788, 2005/5.)$ISBN 963 9588 40 7
|
Kapcsolat: |
Kertesi Gábor, Kézdi Gábor: Általános iskolai szegregáció - okok és következmények (http://mek.oszk.hu/02500/02510/)
Szegregáció a roma tanulók általános iskolai oktatásában (http://www.hier.iif.hu/hu/kutatas_reszletes.php?id=5)
Romák és oktatás (http://mek.oszk.hu/01900/01964/)
Hátrányos helyzet, második esély (http://www.oki.hu/showKiadvanyszulo.php?kod=12)
Mendi Rózsa: Felsőoktatásban tanuló roma fiatalok pályaszocializációs és személyiségvizsgálata (http://mek.oszk.hu/02000/02034/)
Kertesi Gábor: Roma foglalkoztatás az ezredfordulón : A rendszerváltás maradandó sokkja (http://mek.oszk.hu/03700/03707/)
Kertesi Gábor, Kézdi Gábor: Roma children in the transformational recession (http://mek.oszk.hu/03800/03824/)
|
Tér-idő vonatkozás: |
térbeli:
Magyarország
|