Ugrás a tartalomhoz

A foglalkoztatási válság gyermekei

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/03600/03675
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Pedagógia, nevelés
Szociológia, társadalomkutatás
Közgazdaságtan, gazdaság
Cím:
A foglalkoztatási válság gyermekei
alcím: Roma fiatalok középiskolai továbbtanulása az elhúzódó foglalkoztatási válság idején
sorozatcím: Budapesti munkagazdaságtani füzetek
egységesített cím: Foglalkoztatási válság gyermekei
Létrehozó:
Kertesi Gábor
Kézdi Gábor
Dátum:
beszerezve: 2006-04-25
2005-05-01 (elektronikus változat)
Téma:
Kisebbségek
cigányság
Középfokú oktatás
továbbtanulás
Munkaügy
munkaerőpiac
hátrányos helyzet
társadalmi egyenlőtlenség
szegénység
Tartalmi leírás:
Kivonat: Összefoglalás
A magyarországi romák iskoláztatása jóval elmarad az országos átlagtól.
A nyolcvanas évek közepe óta lemaradásuk tovább nőtt. 2003-ban 80 százalék
felett volt az országos továbbtanulási arány éretségit adó középiskolába,
ami az 1993-as 50 százalékos arányhoz képest rendkívüli növekedés.
A megfelelő roma továbbtanulási arányok 13-ról mindössze 16 százakékra
emelkedtek ugyanezen idő alatt. Ebben a tanulmányban azt vizsgáljuk,
hogy az olló szétnyílása mennyiben köszönhetőannak, hogy a potenciális
továbbtanuló roma fiatalok családjai hosszan tartó szegénységbe süllyedtek,
nagyrészt a rendszerváltás okozta recesszió és a képzetlen munkaerő
iránti kereslet drámai visszaesése miatt. Az 1990-es évek közepéből származó
roma adatok és megfelelő országos kontroll minta felhasználásával
multinomiális továbbtanulási valószínűségi modelleket becsülünk meg,
amelyek függő változója az, hogy a fiatal nem tanul tovább általános iskola
után, továbbtanul érettségit nem adó szakiskolába vagy szakmunkásképzőbe,
illetve továbbtanul érettségit adó középiskolába. Kimutatjuk, hogy a
szülői iskolázottság mellett rendkívül erős hatása van a hosszútávú
szegénységnek és a munkaerőpiacról kiszorult családok életvitelét közelítő
proxy változónak. Az eredmények azt is alátámasztják, hogy minél fiatalabb
volt a gyermek amikor a szülei elvesztették az állásukat, annál kisebb
valószínűséggel tanult később tovább. Mindebből azt a következtetést vonjuk
le, hogy a munkaerőpiaci átalakulások eredményeként tartóssá vált szegénység
igenis jelentős mértékben csökkenti a szegény roma családokban felnövő
gyermekek továbbtanulási esélyeit.
Abstract
Roma education in Hungary has always lagged behind national average.
Since the mid-1980's, the ethnic gap in secondary schooling has widened
further still. By 2003, more than 80 per cent of young Hungarians
continued their studies after 8'th grade in a secondary school with a
baccalaureate exam, compared to 50 per cent in 1993. The same rate for
the young Roma was 16 per cent in 2003, and 13 per cent in 1993. This
paper looks at whether the widening gap can be attributed to long-term
poverty of Roma families, a phenomenon in large part caused by the
massive layoff of unskilled workers since the mid-1980's. Using Roma
data from the mid-1990's and a comparable national sample, we estimate
multinomial linear probability models for stopping education after the
8th grade, continuing in vocational school, or continuing in a secondary
school with a baccalaureate examination (a necessary step for college
entrance). We survey the economics and child development literature to
enumerate the direct and indirect effects of family background on
schooling outcomes. The results show a significant effect of parental
education, long-term poverty, and an indicator of disorderly family
lifestyle. We also find evidence that the younger the children were when
their father was laid off the more likely they are to discontinue schooling.
We conclude that the transformation recession and structural changes in
the Hungarian labor market have been in part responsible for the widening
ethnic gap in education, by undermining employment of unskilled labor and
therefore contributing to long-term poverty of many Roma families.
megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalóval.
Nyelv:
magyar
Típus:
tanulmány(ok)
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-03675
urn:nbn:hu-5655 (URI)
Forrás:
A foglalkoztatási válság gyermekei / Kertesi Gábor, Kézdi Gábor$Budapest : MTA KTI ; Budapesti Corvinus Egyetem, 2005$(Budapesti munkagazdaságtani füzetek ; ISSN 1785-3788, 2005/5.)$ISBN 963 9588 40 7
Kapcsolat:
Kertesi Gábor, Kézdi Gábor: Általános iskolai szegregáció - okok és következmények (http://mek.oszk.hu/02500/02510/)
Szegregáció a roma tanulók általános iskolai oktatásában (http://www.hier.iif.hu/hu/kutatas_reszletes.php?id=5)
Romák és oktatás (http://mek.oszk.hu/01900/01964/)
Hátrányos helyzet, második esély (http://www.oki.hu/showKiadvanyszulo.php?kod=12)
Mendi Rózsa: Felsőoktatásban tanuló roma fiatalok pályaszocializációs és személyiségvizsgálata (http://mek.oszk.hu/02000/02034/)
Kertesi Gábor: Roma foglalkoztatás az ezredfordulón : A rendszerváltás maradandó sokkja (http://mek.oszk.hu/03700/03707/)
Kertesi Gábor, Kézdi Gábor: Roma children in the transformational recession (http://mek.oszk.hu/03800/03824/)
Tér-idő vonatkozás:
térbeli: Magyarország