NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A fény megistenülése |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/02500/02592 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Filozófia, erkölcs
Szépirodalom, népköltészet |
Cím: |
A fény megistenülése
sorozatcím:
Terebess Ázsia E-Tár
egységesített cím:
Fény megistenülése
|
Létrehozó: |
Határ Győző
elektronikus szerkesztés: Szabolcsi József
|
Kiadó: |
kiadási hely:
Budapest
Terebess Kiadó
|
Dátum: |
beszerezve:
2002-01-01
2005-11-28 (további elektronikus változatok)
|
Téma: |
Keleti filozófiák
irodalomfilozófia
Kortárs magyar irodalom
magyar irodalom
szufizmus
miszticizmus
iszlám
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
Bevezető Első Rész - A misztika és szentség fogalmának földrajzi változásai Látásmódunk protagoreicitása Nyugati kancsallátás Az első szufi remeteközségek Al-Bisztámi, Al-Halladzs A szufi "megistenülés" kiteljesedése a lírában A szufi "megistenülés" kiteljesedése a filozófiában Mindentmondás, ami semmitmondásba torkoll Második Rész - Eszmék felernyőző-visszaeső tűzijátéka az elmében Kérdések várnégyszöge Emberszívben - istenszem Az istenszülő fény - avagy a theogónia neuron-hordozói Vásárszemle a Fénytartomány rabszolgapiacán Az Areiopagita fénytudománya Szarvasokoskodás Allah "hollétéről" a mindenség rajongásteológiájában A fény "entitás" rangjára emelkedik A fény megistenülése a világvallások rajongásteológiájában A nervus opticus őrjöngése Kétségek és bizonyosságok között - a senkiföldjén "Isten eszméje a sátán turpissága" C'est matiere de bréviaire Utószó Kivonat:
Ismertető
Különös, a szerzőre roppant jellemző műfajú kötet A fény Megistenülése. Alcíme szerint "fejezetek a filozófia abszurd drámájából" - vagyis filozófiai, bölcseleti traktátus. Tartalma szerint inkább vallástörténeti munkának tűnik fel, hiszen túlnyomórészt az iszlám vallási, misztikus irányzataival foglalkozik, kora- és késő középkori arab vallási gondolkodók, misztikusok, eretnekek, csodatévők tetteit és eszméit tárgyalja, nagyobbrészt olyanokét, akiknek nevét legfeljebb a kérdéskör specialistái ismerik. De vitairatnak is tekinthető, vitairatnak az Európa-centrikus látásmód ellen, hisz Határ Győző elsősorban azt igyekszik bemutatni, hogy az iszlám különböző - javarészt felszín alatti, nem "hivatalos" ideológiái - mennyire eltérnek a nyugati gondolkodástól, sőt, szerinte az a helyzet, hogy e kétféle gondolkodásmód egyszerűen összehasonlíthatatlan, két gyökeresen eltérő paradigmát képvisel. De túl filozófián, vallástörténeten, gondolkodási paradigmákon, a mű leginkább szépirodalmi alkotásnak érződhet az elfogulatlan olvasó számára: Határ Győző Rabelais-i jókedvvel és gonoszkodással, maró iróniával és szinte kortársi elfogultsággal ócsárolja és dicséri hőseit, "sztorikat" beszél el róluk, gúnyolódik tetteiken vagy éppen szenvedélyesen vitatkozik velük, netán - bár ritkábban - dicséri őket. És egyúttal hősein keresztül ugyanezt teszi a nyugati gondolkodással is, elsősorban a skolasztikával és a racionalizmussal, a vallásos (keresztény) koncepciókkal és az optimista, fejlődéshívő történetfilozófiákkal. Végletes pesszimizmus áradna a műből, egy pántragikus és abszurd világérzés kifejezője lenne, ha az író minderről nem beszélne olyan - szinte étvágygerjesztő - harsánysággal, jókedvvel, ha keserű és végletes ítéleteit nem olyan ellenállhatatlan verve-vel adná elő. Forrás: Új Könyvek adatbázisa, 1994-2000 szerk.: Könyvtári Intézet http://www.ki.oszk.hu/szervezeti-gyio.html#uk megjegyzés:
javított változat
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
könyv
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
text/html
(IMT)
text/xml
(IMT)
LIT
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-02592
urn:nbn:hu-4569
(URI)
|
Forrás: |
A fény megistenülése : fejezetek a filozófia abszurd drámájából : referátum / Határ Győző$Budapest : Terebess, 1998$ISBN 963 85723 0 2
|
Kapcsolat: |
G. Komoróczy Emőke: "Bízom dolgom az Időre" : Határ Győző életműve (http://mek.oszk.hu/00800/00886/)
Digitális Irodalmi Akadémia : Határ Győző (http://www.irodalmiakademia.hu)
Ezoterikus irodalom (http://toppen.freeweb.hu/olvas/ezo/read.htm)
|
Tér-idő vonatkozás: |
időbeli:
20. sz.
|