NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Szoft montázs |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/02400/02433 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Filozófia, erkölcs
Néprajz, antropológia Film, színház, el?adóm?vészet |
Cím: |
Szoft montázs
alcím:
Elméleti közelítések az antropológiai filmhez
sorozatcím:
MTA PTI Etnoregionális Kutatóközpont munkafüzetek
egységesített cím:
Szoft montázs
|
Létrehozó: |
szerkesztő:
Horváth Réka
szerkesztő:
Gergely András, A. ()
|
Dátum: |
beszerezve:
2005-02-10
|
Téma: |
Kulturális antropológia
kultúrantropológia
Filmművészet
vizuális kultúra
Esztétika, művészetfilozófia
filmesztétika
Néprajz általában
dokumentumfilm
néprajzi film
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
Szerkesztői előszó: Továbbgondolások A. Gergely András: Dokumentum és dialektus. Változatok a hiteles beszédmódra A. Gergely András: Filmbeszéd és antropológiai szövegértés Horváth Réka: A "valóság" megragadása és a "hiteles ábrázolás" kérdése az antropológiai filmekben Tóth Csaba: Elmélkedés a "qatsi" filmekről... Handó Péter: A valóság láttatása. Széljegyzetek a Baraka című filmhez Ángyán Katalin: "Miért laksz te itt? Nem jobb neked ott, ahonnan jöttél?" (Dušan Makavejev: Montenegro) Páris Noémi: Az idő lenyomata Pál Dávid: Egy kis kínai film Bancsik György: Interaktivitás az antropológiai filmben (Füredi Zoltán: Busók) Bíró Erzsébet: A makkoshotykai cigányok "film" margójára Szabó Barnabás György: Társadalomkritika a kultuszfilmekben Kivonat:
Fülszöveg
Elméleti közelítések az antropológiai filmhez: a valóságkereső kategóriák határai a társadalomtudományokban igen sokszor elmosódhatnak, s ez így van az élet dolgait legszimplább módon "leképező" dokumentumfilmezésben is. Lehet dokumentálni esőcseppek fizikai és mechanikai hatásfolyamatait, berber esküvőt és brazil megszállottsági rítust is. Ki filmez hiteleset, és ki alkot hitelesen? Ki olvas úgy, ahogyan írták? Ki komponálja a filmet, és ki határozza meg a valóságelemek hitelességét? Az antropológiai film elbeszélő, tanító, eseménykövető, kutató, emlékeztető is, tehát alkotói mű - de hitelesnek kell lennie, s ha témája nem antropológiai, beszédmódja még lehet az... Vagyis egyszerre több kategóriába is beilleszthető. Fontos kérdés a célközönség szerepe, bár az antropológiai filmek célközönsége terjedelmes és nagyon különböző embereket foglal magába. Készülhet egy film puszta tudományos érdeklődésből a szűk tudományos körnek, s jóval szélesebb, esetenként ismeretlen (például televíziós) nézőközönségnek is. De bárkinek készül, minden esetben egy másik (idegen) kultúra jelentés-összefüggéseit közvetíti, képi elbeszélés formájában, a saját kultúrájában élő nézőnek. Az antropológiai film "róluk" szól "nekünk". Emiatt a kulturális idegenség reprezentációjaként értelmezhető, s így nem pusztán episztemológiai, hanem morális kérdéseket is érint a hitelesség kérdése. A kiadvány szerzői típusokat, beszédmódokat, interpretációkat vonultatnak föl korunk egyik ismeretlenül új, mégis százévesnél idősebb közlésterületéről: a filmbeszédről. megjegyzés:
javított változat
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
text/html
(IMT)
application/pdf
(IMT)
application/rtf
(IMT)
application/msword
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-02433
urn:nbn:hu-4312
(URI)
|
Forrás: |
Szoft montázs : Elméleti közelítések az antropológiai filmhez / szerk. Horváth Réka, A. Gergely András$Budapest : MTA PTI Etnoregionális Kutatóközp., 2004$ISBN 963 7372 05 9
|
Kapcsolat: |
A. Gergely András: Közelítések az etnofilmhez (http://mek.oszk.hu/01600/01663/)
Bevezető a néprajzi filmezésbe (http://www.neprajz.hu/filmstudio/filmez.html)
Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány (http://www.palantirfilm.hu/)
|