NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Explaining corruption |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/02400/02408 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Közgazdaságtan, gazdaság
Politika, államigazgatás Jogtudomány, b?nözés |
Cím: |
Explaining corruption
alcím:
A common agency approach
sorozatcím:
M?helytanulmányok = Discussion papers
egységesített cím:
Explaining corruption
|
Létrehozó: |
Maier Norbert
|
Kiadó: |
kiadási hely:
Budapest
Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet
|
Dátum: |
2005-02-03 (MEK-be való felvétel id?pontja)
2004-08-01 (eredeti elektronikus kiadás)
|
Téma: |
Közigazgatás, önkormányzatok
közigazgatás
Kormányzat, parlament
közszolgálat
B?nözés általában
korrupció
Pénzügy, bankügy
pénzügy
|
Tartalmi leírás: |
Kivonat:
Abstract
In many cases, politicians and government officials are forbidden by law to accept monetary donations from interest groups or other outside parties as these monetary transfers are thought to cause social inefficiencies. The empirical literature supports this view as it finds a negative link between corruption (secret payments to government officials) and growth. However, banning monetary transfers to government officials might be discouraged as it is equivalent to restricting transactions in the market for political decision-making and inefficiencies can arise exactly because of these constraints. In this paper, we address the following question: Under which conditions should the government forbid its officials to accept monetary donations, even though enforcing such bans is costly and secret transfers still may occur? In particular, we analyze a common agency game, in which a government official acts as the common agent of the government and some third party, and identify some conditions under which banning economic interactions between the official and the third party is welfare enhancing. We also explain why secret monetary transfers to government officials can lead to economic inefficiencies. Összefoglalás A törvény nagyon sok esetben megtiltja, hogy a politikusok pénzadományokat fogadjanak el érdekcsoportoktól vagy a privátszféra egyéb szerepl?it?l, mivel ezek a juttatások társadalmi hatékonyságvesztéshez vezethetnek. Ennek a vélekedésnek az empirikus irodalom sem mond ellent, mivel a vizsgálatok a korrupció és a gazdasági növekedés között negatív kapcsolatot mutatnak ki. Másrészr?l viszont, a privát szféra szerepl?it?l a közigazgatásban dolgozóknak juttatott pénzadományokat nem kellene megtiltani, hiszen ez a politikai döntések piacán lév? tranzakciók korlátozásával egyenérték?, és éppen ezeknek a piaci tranzakcióknak a korlátozása vezethet hatékonyságvesztéshez. Dolgozatomban a következ? kérdésre keresem a választ: Milyen feltételek mellett kellene a kormányzatnak megtiltania, hogy az alkalmazottai pénzadományokat fogadjanak el a privát szféra képvisel?it?l, feltételezve, hogy egy ilyen tiltás betartatása költséges, hiszen a pénzmozgásokat titokban lehet tartani. A problémát egy többmegbízós megbízó-ügynök játék keretében elemzem, amelyben a közigazgatási alkalmazott a kormányzat és a privát szféra képvisel?jének közös ügynöke, és megvizsgálom, hogy milyen feltételek mellett növeli a közigazgatási alkalmazott és a privát szféra közötti pénzmozgások betiltása a társadalmi összhasznot. Ezt követ?en rámutatok, hogy a közigazgatási alkalmazottaknak titokban fizetett adományok hatékonyságvesztéshez vezetnek. |
Nyelv: |
angol
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
application/pdf
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-02408
963 9588 12 1
(ISBN)
1785-377X
(ISSN)
urn:nbn:hu-4462
(URI)
|
Forrás: | |
Kapcsolat: |
A korrupció szakbibliográfiája (http://mek.oszk.hu/00000/00034/)
Lackó Mária: Tax rates with corruption: labourmarket effects : Empirical cross-country comparisons on OECD countries (http://mek.oszk.hu/03800/03844/)
Maier Norbert: Common agency with moral hazard and asymmetrically informed principals (http://mek.oszk.hu/05300/05311/)
|