Ugrás a tartalomhoz

Explaining corruption

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/02400/02408
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Közgazdaságtan, gazdaság
Politika, államigazgatás
Jogtudomány, b?nözés
Cím:
Explaining corruption
alcím: A common agency approach
sorozatcím: M?helytanulmányok = Discussion papers
egységesített cím: Explaining corruption
Létrehozó:
Maier Norbert
Kiadó:
kiadási hely: Budapest
Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet
Dátum:
2005-02-03 (MEK-be való felvétel id?pontja)
2004-08-01 (eredeti elektronikus kiadás)
Téma:
Közigazgatás, önkormányzatok
közigazgatás
Kormányzat, parlament
közszolgálat
B?nözés általában
korrupció
Pénzügy, bankügy
pénzügy
Tartalmi leírás:
Kivonat: Abstract
In many cases, politicians and government officials are forbidden by
law to accept monetary donations from interest groups or other outside
parties as these monetary transfers are thought to cause social
inefficiencies. The empirical literature supports this view as it
finds a negative link between corruption (secret payments to
government officials) and growth. However, banning monetary transfers
to government officials might be discouraged as it is equivalent to
restricting transactions in the market for political decision-making
and inefficiencies can arise exactly because of these constraints. In
this paper, we address the following question: Under which conditions
should the government forbid its officials to accept monetary
donations, even though enforcing such bans is costly and secret
transfers still may occur? In particular, we analyze a common agency
game, in which a government official acts as the common agent of the
government and some third party, and identify some conditions under
which banning economic interactions between the official and the third
party is welfare enhancing. We also explain why secret monetary
transfers to government officials can lead to economic inefficiencies.
Összefoglalás
A törvény nagyon sok esetben megtiltja, hogy a politikusok
pénzadományokat fogadjanak el érdekcsoportoktól vagy a privátszféra egyéb szerepl?it?l,
mivel ezek a juttatások társadalmi hatékonyságvesztéshez vezethetnek. Ennek
a vélekedésnek az empirikus irodalom sem mond ellent, mivel a vizsgálatok a
korrupció és a gazdasági növekedés között negatív kapcsolatot mutatnak ki. Másrészr?l
viszont, a privát szféra szerepl?it?l a közigazgatásban dolgozóknak juttatott
pénzadományokat nem kellene megtiltani, hiszen ez a politikai döntések piacán
lév? tranzakciók korlátozásával egyenérték?, és éppen ezeknek a piaci tranzakcióknak
a korlátozása vezethet hatékonyságvesztéshez. Dolgozatomban a következ? kérdésre
keresem a választ: Milyen feltételek mellett kellene a kormányzatnak megtiltania,
hogy az alkalmazottai pénzadományokat fogadjanak el a privát szféra képvisel?it?l,
feltételezve, hogy egy ilyen tiltás betartatása költséges, hiszen a pénzmozgásokat
titokban lehet tartani. A problémát egy többmegbízós megbízó-ügynök játék keretében
elemzem, amelyben a közigazgatási alkalmazott a kormányzat és a privát szféra
képvisel?jének közös ügynöke, és megvizsgálom, hogy milyen feltételek mellett
növeli a közigazgatási alkalmazott és a privát szféra közötti pénzmozgások betiltása
a társadalmi összhasznot. Ezt követ?en rámutatok, hogy a közigazgatási alkalmazottaknak
titokban fizetett adományok hatékonyságvesztéshez vezetnek.
Nyelv:
angol
Típus:
tanulmány(ok)
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-02408
963 9588 12 1 (ISBN)
1785-377X (ISSN)
urn:nbn:hu-4462 (URI)
Forrás:
Kapcsolat:
A korrupció szakbibliográfiája (http://mek.oszk.hu/00000/00034/)
Lackó Mária: Tax rates with corruption: labourmarket effects : Empirical cross-country comparisons on OECD countries (http://mek.oszk.hu/03800/03844/)
Maier Norbert: Common agency with moral hazard and asymmetrically informed principals (http://mek.oszk.hu/05300/05311/)