Ugrás a tartalomhoz

The role of labour market expectations and admission probabilities in students' application decisions on higher education

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/02300/02341
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Pedagógia, nevelés
Közgazdaságtan, gazdaság
Cím:
The role of labour market expectations and admission probabilities in students' application decisions on higher education
alcím: The case of Hungary
sorozatcím: Budapest working papers = Budapesti munkagazdaságtani füzetek
egységesített cím: Role of labour market expectations and admission probabilities in students' application decisions on higher education
Létrehozó:
Varga Júlia
Kiadó:
kiadási hely: Budapest
Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet
Dátum:
beszerezve: 2005-01-13
2003-11-01 (eredeti változat)
Téma:
Munkaügy
munkaerőpiac
Felsőfokú oktatás
emberi tőke
szakképzettség
Tartalmi leírás:
Kivonat: Abstract
This paper analyses the effects of labour market expectations and admission
probabilities on students' application strategies to higher education.
The starting hypothesis of this study is that students consider the
expected utility of their choices, a function of expected net lifetime
earnings and the probability of admission. Based on a survey carried
out among Hungarian secondary school students, three aspects of application
decisions are investigated: the number of applications; the institutions/
field specialisation ranked first and last in students' choices;
and the selection between state-funded and cost-priced education. The
results of this paper confirm that both expected wages and admission
probabilities determine students' application strategies and that the
seemingly irrational student preferences for institutions/orientations
with less favourable labour market opportunities might be the result of
a rational decision process.
Összefoglaló
A tanulmány a munkerő-piaci várakozásoknak és a felvételi esélyeknek
az érettségizők felsőoktatási jelentkezési stratégiájában betöltött
szerepét vizsgálja. A kiinduló hipotézis az, hogy az érettségizők
választásaik várható hasznosságát figyelik, mely nettó életkereseti
várakozásuknak és bekerülési esélyüknek függvénye. A tanulmány a
középiskolások körében végzett kérdőíves adatfelvétel eredményeire
támaszkodva az érettségizők jelentkezési döntéseinek három mozzanatát
elemzi: a jelentkezések számára vonatkozó döntést; az első és utolsó
helyen történő jelentkezés intézményére és szakirányára vonatkozó
döntést; és az állami finanszírozású és költségtérítéses képzés
közötti választást. Az eredmények megerősítik, hogy az érettségizők
jelentkezési stratégiájában a kereseti várakozások és a bekerülési
esélyek is szerepet játszanak és, hogy az a látszólag irracionális
magatartás, hogy kedvezőtlenebb munkaerő-piaci lehetőségeket biztosító
intézményeket/szakokat választanak racionális döntéshozatali folyamat
következménye lehet.
megjegyzés: Angol és magyar nyelvű összefoglalóval.
Nyelv:
angol
Típus:
tanulmány(ok)
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-02341
1785-3788 (ISSN)
urn:nbn:hu-4399 (URI)
Forrás:
The role of labour market expectations and admission probabilities in students' application decision on higher education : The case of Hungary / Varga Júlia$Budapest : MTA KTK, 2003$(Budapest working papers on the labour market,1418-3331 ; 2003/8.)$ISBN 9
Kapcsolat:
Varga Júlia: Earnings expectations and higher education enrolment decisions in Hungary (http://mek.oszk.hu/01400/01497/)
Köllő János, Kertesi Gábor: Economic transformation and the revaluation of human capital Hungary, 1986-1999 (http://mek.oszk.hu/01400/01491/)
Oktatás és munkaerőpiaci érvényesülés (http://mek.oszk.hu/01500/01543/)
Galasi Péter: Valóban leértékelődtek a felsőfokú diplomák? (http://mek.oszk.hu/02300/02344/)
Tér-idő vonatkozás:
térbeli: Magyarország