Ugrás a tartalomhoz

Tizenkilencedik századi magyar neveléstani kézikönyvek gyermekszemlélete a gyermekkor történetére vonatkozó kutatások tükrében

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/01900/01933
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Pedagógia, nevelés
Cím:
Tizenkilencedik századi magyar neveléstani kézikönyvek gyermekszemlélete a gyermekkor történetére vonatkozó kutatások tükrében
egységesített cím: Tizenkilencedik századi magyar neveléstani kézikönyvek gyermekszemlélete a gyermekkor történetére vonatkozó kutatások tükrében
Létrehozó:
Pukánszky Béla
Dátum:
beszerezve: 2004-07-06
Téma:
Nevelés- és iskolatörténet
neveléstörténet
gyermekszemlélet
gyermekkortörténet
tankönyvek
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: Tartalom
Bevezetés
1. A gyermekkortörténet születése
1.1. Új tudományágak keletkezése
1.2. A gyermekkortörténet bölcsőjénél
1.3. Ariès mellett és ellen
1.4. Lloyd DeMause pszichogenetikus fejlődésmodellje
1.5. Történeti demográfia és gyerekkortörténet
1.6. Romantikus gyermekeszmény, romantikus gyermekkép
2. A tizenkilencedik századi gyermekszemlélet eszme- és társadalomtörténeti
előzményei
2.1. Erasmus nevelési tanácsai
2.2. Luther és a puritanizmus gyermekszemlélete
2.3. Locke gyermekképének és gyermekfelfogásának ellentmondásai
2.4. A gyermekek életkörülményei a tizennyolcadik század Európájában
2.5. Rousseau "Janus-arcú" gyermekszemlélete
3. A tizenkilencedik századi gyermekkor jellemzői a család, az iskola és
a pedagógiai elméletek tükrében
3.1. A magánszféra kialakulása
3.2. A gyermeklét új elemei
3.3. Az anyaság új dimenziói
3.4. Apák új szerep
3.5. Irodalmi naplók a gyermeknevelésről
3.6. A herbartizmus diadala
3.7. "Fekete pedagógia" és testi fenyítés
3.8. Iskolakritika és új gyermekszemlélet
3.9. Mítoszteremtés és demitologizálás
4. Tizenkilencedik századi magyar neveléstani kézikönyvek és tankönyvek
gyermekszemlélete
4.1. Tanítóképzés és a középiskolai tanárképzés a 19. században
4.2. Embereszmény, gyermekkép és gyermekfelfogás a tanítói kézikönyvekben
4.3. A kiválasztott neveléstani kézikönyvek és tankönyvek szerzői
4.4. A gyermekről a források tükrében
4.5. Összegzés, következtetések
Irodalom
Nyelv:
magyar
Típus:
disszertáció
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-01933
urn:nbn:hu-3915 (URI)
Forrás:
Kapcsolat:
Pukánszky Béla, Németh András: Neveléstörténet (http://mek.oszk.hu/01800/01893/)
Pukánszky Béla: Online teljes szövegek (http://www.staff.u-szeged.hu/~comenius/pub.htm)
Kata Elektronikus Könyvtára (http://nostromo.pte.hu/~carry/konyvtar.htm)
Gyermekkor-történeti tanulmányok (http://mek.oszk.hu/02000/02030/)
Fehér Katalin: Első magyar nyelvű pedagógiai tankönyveink (http://www.opkm.hu/konyvesneveles/2000/1/cikk7.html)
Tovatűnő álom : Válogatás a gyermekkortörténet európai forrásaiból (http://mek.oszk.hu/02100/02102/)
Pukánszky Béla: A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben (http://mek.oszk.hu/03200/03256/)
Tér-idő vonatkozás:
időbeli: 19. sz.
térbeli: Magyarország