NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Gazdaságtalan-e a vasút? |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/01200/01211 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Környezetvédelem, természetvédelem
Közlekedés, szállítás |
Cím: |
Gazdaságtalan-e a vasút?
egységesített cím:
Gazdaságtalan-e a vasút?
|
Létrehozó: |
Lukács András
Pavics Lázár
|
Dátum: |
2003-03-17 (MEK-be való felvétel id?pontja)
|
Téma: |
Vasút
vasúti közlekedés
Környezetvédelem általában
vasúti szállítás
gazdaságosság
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
Az elmúlt két évtizedet a magyar vasúti fuvarozás egyre romló feltételei jellemezték Politikai döntések sorozata történt a MÁV költségén A közúti szállítás hatalmas mérték? nyílt és rejtett támogatásban részesül A kamionforgalom óriási kedvezményeket kap A közúti szállítás nagy része a fekete gazdasághoz kapcsolódik A bérköltségek elszámolása is a vasútnak hátrányos A gázolajjal történ? visszaélések is a vasutat sújtották A vámleépítés és a forint er?södése is a közútnak kedvez A benzin ára folyamatosan csökken Növekednek az adókedvezmények a gépkocsi-használatra Évi 100 milliárd forint támogatást kapnak az autógyárak Megengedhetetlen módon pazaroljuk egyik legértékesebb vagyonunkat Kétséges az autópálya-építések haszna A légi közlekedés is hatalmas támogatásban részesül A kormány számos esetben figyelmen kívül hagyja azokat a nemzetközi kötelezettségeit és a hazai jogszabályokat, amelyek a vasúti közlekedésnek kedveznek Egyes kormányzati szervek és sok esetben a sajtó is egyoldalú tájékoztatást adnak a témáról A társadalmi hatásokat gyakran eltér?en ítélik meg a közúti, illetve a vasúti fejlesztések esetén A kiút a piacgazdaság megteremtése, valamint az emberi élet és egészség el?nyben részesítése Kivonat:
Ismertet?
A fenti címmel jelent meg a Leveg? Munkacsoport újabb tanulmánya, amely kimutatja: a vasúti közlekedés térvesztése els?sorban amiatt következett be, hogy az elmúlt két évtizedben az állam hibás politikai és gazdasági döntések sorozatát hozta. A szerz?k számos olyan adatot és összefüggést ismertetnek, amelyek most kerülnek el?ször a szélesebb nyilvánosság elé. Egyúttal a helyzet megváltoztatására is tesznek javaslatokat: ezek lényege az, hogy a közlekedésben is be kellene vezetni a piacgazdaságot. Környezetvédelmi és egészségügyi okokra hivatkozva egyre többen követelik a vasúti közlekedés javítását és ezzel egyidej?leg a közúti közlekedés ésszer? korlátozását. Rámutatnak arra, hogy e téren a vasút minden lényeges mutató tekintetében (légszennyezés, zaj, területfoglalás, energia- és nyersanyag-fehasználás, balesetek) legalább egy nagyságrenddel jobb, mint a közúti közlekedés. Véleményük szerint elfogadhatatlan a motorizáció jelenlegi szinten történ? fenntartása, s?t további növekedése azon az áron, hogy rohamosan terjednek a civilizációs betegségek, egyre romlik gyermekeink szervezetének ellenállóképessége, gyorsuló ütemben pusztul a létünket alapvet?en meghatározó természetes és épített környezet. Bár a szerz?k mindezzel egyetértenek, jelen tanulmányukban arra mutatnak rá, hogy tisztán közgazdasági szempontból tekintve is el?nyös a vasúti közlekedés feltételeinek javítása és a közúti közlekedés bizonyos mérték? korlátozása. Mindehhez azonban a közlekedésben is valódi piacgazdasági viszonyokat kellene teremteni. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
application/pdf
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-01211
urn:nbn:hu-3216
(URI)
|
Forrás: |
Gazdaságtalan-e a vasút? / Lukács András, Pavics Lázár$Budapest : Leveg? Munkacsop., 2002
|
Kapcsolat: |
Lukács András, Pavics Lázár: A sínek tovább bírják (http://mek.oszk.hu/09600/09697/)
Vasút.lap (http://vasut.lap.hu)
Lukács András, Pavics Lázár: Közlekedési támogatások (http://mek.oszk.hu/09700/09738/)
Magyar Vasutas (http://www.vsz.hu/keret/mvujsag.html)
BME Út- és Vasútépítési Tanszék : Jegyzetek és segédanyagok (http://www.uvt.bme.hu/old/jegyzetek/)
|
Tér-idő vonatkozás: |
térbeli:
Magyarország
|