NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Uniós csatlakozás - közlekedés - környezet |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/01200/01209 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Környezetvédelem, természetvédelem
Közlekedés, szállítás |
Cím: |
Uniós csatlakozás - közlekedés - környezet
egységesített cím:
Uniós csatlakozás - közlekedés - környezet
|
Létrehozó: |
szerkesztő:
Kiss Károly
szerkesztő:
Lukács András
közreadó:
Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség
|
Dátum: |
beszerezve:
2003-03-17
|
Téma: |
Közlekedés általában
közlekedéspolitika
szállítás
Környezetvédelem általában
Európai Unió
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Tartalom
Bevezetés 1. rész: Közlekedéspolitika I. Az Európai Unió környezetvédelmi politikája a közlekedésben II. A magyar közlekedéspolitika egyes jellemzői 2. rész: A forgalom volumene és az okozott károk III. A csatlakozás hatása a külkereskedelem és a közlekedés-szállítás volumenére IV. Környezeti és infrastrukturális károk V. Megfelelés az EU levegőminőségi és egyéb környezetvédelmi normáinak 3. rész: A hálózatok VI. TEN ÉS TINA - az országokat átszelő közlekedési folyosók VII. Kétséges az autópálya-építések haszna VIII. Hazai vasútfejlesztés és vasútpolitika IX. A vasúti közlekedés az EU-csatlakozás fényében X. A vasúti-közúti kombinált fuvarozás kiterjesztésének akadályai 4. rész: Finanszírozás XI. Az európai pénzintézetek támogatási gyakorlata XII. Vegyes az ISPA támogatások eredményessége 5. rész: A Budapesti Agglomeráció XIII. A Budapesti Agglomeráció jelenlegi helyzete, fejlesztési koncepciók és tervek XIV. A Budapesti Agglomeráció közlekedés okozta környezeti problémái és a területfejlesztés összefüggései XV. A zöldövezetek és a közlekedés kérdése a A Budapesti Agglomerációban 6. rész: Összegzés és javaslatok Kivonat:
Ismertető
Ennek a tanulmánynak az elkészítésére a Külügyminisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium adott megbízást. Célja az, hogy a környezetvédő szervezetek szempontjából vizsgálja: milyen környezeti követelményei, feltételei és hatásai vannak az Európai Unióhoz történő csatlakozásnak a közlekedés területén, továbbá mennyire felel meg az uniós normáknak és elvárásoknak a magyar közlekedéspolitika és gyakorlat a környezetvédelem szempontjából. A kötet a közlekedéspolitika és a közlekedési eredetű környezeti problémák szinte minden fontos és kritikus területét áttekinti. A szerkesztők arra törekedtek, hogy kimutassák: milyen szabályozást valósít meg, vagy gyakorlatot képvisel az EU a tárgyalt kérdésekben, és milyet Magyarország, mennyiben egyezik azzal a hazai szabályozás és gyakorlat. Ha pedig ez nem lehetséges, úgy a hazai helyzetet hasonlítják össze az EU-ban tapasztalhatóval. Az I. fejezet bemutatja az EU környezetvédelmi politikáját: hogyan kapott egyre nagyobb hangsúlyt a környezetvédelem a közlekedési dokumentumokban és melyek annak elvei, elemezi a közös közlekedéspolitika és a fenntarthatóság dilemmáját. A II. fejezet a hazai közlekedéspolitika néhány fontosabb elemét vizsgálja: kimutatja, hogy az új autópályák építése mellett elmarad a meglévő úthálózat karbantartása, a vasút és a tömegközlekedés nem kap elegendő állami támogatást, miközben az autógyártást hatalmas közpénzekben részesítik, és a közúton közlekedők egyre kevésbé fizetik meg az általuk okozott károkat. A III. fejezet úttörő munkát ad közre: a csatlakozás külkereskedelmi következményeiből az áruforgalom volumenére következtető számításokat. Ez az első lépés ahhoz, hogy megbecsüljük a forgalom okozta környezeti károkat. Ezeket veszi számba a IV. fejezet: az infrastruktúrahasználatból, a közúti forgalomból és az ahhoz kapcsolódó üzemanyag-csempészetből és egyéb bűncselekményekből származókat. Az V. fejezet azt vizsgálja, hogy Magyarország mennyire felel meg az EU levegőminőségi és egyéb környezetvédelmi normáinak a közlekedésben. Ezután a szerzők a közlekedési infrastruktúra hálózatait vizsgálják: milyen követelményeket támaszt az EU az újonnan belépő országokkal szemben a hálózatok összekapcsolása tekintetében (TEN és TINA, VI. fejezet); milyen érvek szólnak amellett, hogy Magyarországon nem célszerű tovább építeni az autópálya-hálózatot (VII. fejezet); melyek a hazai vasútfejlesztés és vasútpolitika jellemzői (VIII. fejezet); mik a teendőink a vasúti közlekedésben az uniós előírások és elvárások fényében (IX. fejezet); és melyek a hazai vasúti-közúti kombinált fuvarozás elterjedését akadályozó tényezők (X. fejezet). A következő rész a hazai közlekedés-fejlesztésre rendelkezésre álló EU pénzügyi forrásokat tekinti át. A XI. fejezet e támogatási gyakorlatot, míg a XII. az ISPA-támogatások eddigi eredményeit elemzi. A XIII. fejezet a Budapesti Agglomerációra vonatkozó hivatalos tervezetek és programok közlekedési és környezeti céljait ismerteti. A XIV. mindennek erőteljes bírálatát adja a környezetvédelem szemszögéből, a XV. fejezet pedig kiegészítő értékelést ad a közlekedési hálózatról és a zöldövezetekről. Az összefoglalás a résztanulmányok legfontosabb megállapításait összegzi és ajánlásokat fogalmaz meg. |
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
application/pdf
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-01209
urn:nbn:hu-3214
(URI)
|
Forrás: |
Uniós csatlakozás - közlekedés - környezet / szerk. Kiss Károly, Lukács András$Budapest : Levegő Munkacsoport, 2003$ISBN 963 204 833 4
|
Kapcsolat: |
Zöld belépő - EU-csatlakozásunk környezeti szempontú vizsgálata (http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/kozgazd/kornyved/z...)
Közlekedés.lap (http://www.kozlekedes.lap.hu)
Lukács András, Pavics Lázár: Gazdaságtalan-e a vasút? (http://mek.oszk.hu/01200/01211/)
BME Út- és Vasútépítési Tanszék : Jegyzetek és segédanyagok (http://www.uvt.bme.hu/old/jegyzetek/)
A fenntartható városi mobilitás feltételrendszere (http://www.kku.bme.hu/lapok/tudjelentesek.html)
Fleischer Tamás írásai (http://vki3.vki.hu/~tfleisch/fleischer_tamas.shtml)
|
Tér-idő vonatkozás: |
térbeli:
Magyarország
|