Ugrás a tartalomhoz

Te, rongyos (elm)élet!...

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/01300/01384
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Irodalomtörténet, irodalomtudomány
Cím:
Te, rongyos (elm)élet!...
egységesített cím: Te, rongyos (elm)élet!...
Létrehozó:
Kálmán C. György
Kiadó:
kiadási hely: Budapest
Magyar Könyvklub
Dátum:
beszerezve: 2003-05-15
Téma:
Irodalomelmélet
irodalomkritika
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: Tartalom
Előfolt
Szempontok
Szempontok az irodalomtörténet-írás tanulmányozásához
Szimbolizáció és irodalomtudomány
Elfordítások
A fordítás néhány határesete
Avantgardista elfordítások
Beszédaktusok
A beszédaktus-elmélet szövegfelfogása
Név és beszédaktus
A metafora problémája a beszédaktus-elmélet ihlette irodalomelméletben
Közösségek, kánonok, rendszerek
Bevezető
Kánon és polifónia
Van-e "kanonikus" kritika?
Mi a baj az értelmezői közösségekkel?
Szakma és szakmaellenesség az irodalomtudományban
Irodalom és rendszerek
Függelék: Interpretáció-mitológiák
Szép kis irodalom (A dolgok könnyebbik vége)
Kántor, az örök
Petőfi Sándor: Megy a juhász szamáron...
Zsengék, töredékek, kétes hitelűek
Ó be jó itt!...
Merre is?
Mint
Kivonat: Ismertető
Egy vallomással tartozom: körömfeketényit sem értek ahhoz,
amiről ez a könyv szól, de - több mint szellemes: elmés - címe pozitív gyanút
ébresztett bennem: hátha a bent foglalt szöveg is élvezetes, mi több: hátha
még a hozzám hasonló laikus számára is felfogható? Hogy stílusban tartsam beszámolómat,
a továbbiakban elő kívánom adni, miszerint Kálmán C. György egyfelől meggyőzött
az irodalomelmélet (mi tagadás, eddig általam is kétségbe vont) értelméről,
egyebek közt azáltal, hogy előszámlálja saját ezirányú kétségeit is. Sőt, ama
fejtegetésében, melyből kiderül, hogy a "szellemi ügyekben nincs pápaság"
mélységesen demokratikus elvét vallja (és ennek az elvnek egész iskolája van
hazai és nemzetközi berkekben), a rokonszenvemet is megnyerte az ügynek. Másik
vonzó tulajdonsága tanulmányainak, hogy áttetszően racionálisan fogalmaz - nemhogy
ködösítene a minél nagyobb tudományosság látszata kedvéért (vannak, akik ezt
teszik!), ő éppen a mítoszt hántja le a dolgokról s megmutatja, hogy az irodalomelmélet
rétegei lehámozhatók, alattuk azonban igenis van valóságos mag. Az értelmezői
közösségek problémája például máris fontosnak tetszik s alighanem egyre fontosabbnak
fogjuk érezni, amint tisztul a látóhatár. Az irodalommal való találkozás szituációi
(ki, hol, mikor, milyen közérzetben, stb.) találkozik egy művel, mint tudjuk,
meghatározóak - de ahogyan Kálmán C. György bemutatja az erre épülő elméleteket
- mégis, mintha először hallanánk a problematikáról. Hogy az ilyen emberszabású
írásmód még a laikust is inspirálni képes, annak igazolására hadd hozzam fel,
hogy e kötet olvasása közben áhítozni kezdtem arra, vajha alaposabban szemügyre
venné egyszer valaki, miként játszik bele egy-egy mű megértésébe a mindenkori
protokoll, mint olyan tényező, amely egyesek iránt eleve előírja a megérteni
akarást, mások esetében ezt eleve kizártnak tételezi. S ha e gondolatnak van
némi ironikus felhangja, amit nem tagadok, arról is a Te rongyos (elm)élet tehet,
mert a kötet harmadik harmada már valójában műalkotásokból áll, mégpedig irodalomelméleti
módszereknek irodalomelméleti módszerekkel való parodizálása történik szemünk
láttára (Kántor, az örök: Megy a juhász a szamáron elemzése), ami nem csekélység.
Mutasson nekem valaki csak még egy olyan (nagy tájékozottságra és lenyűgöző
tudásra alapozott) tanulmánykötetet e tárgyban, melynek szerzője nemcsak az
írásról értekezni, de brilliáns módon írni is tud...
Forrás: http://www.konyv7.hu/Docs/98_14/konyvajanlo.htm
Nyelv:
magyar
Típus:
tanulmány(ok)
esszé(k)
Text (DCMIType)
Formátum:
application/pdf (IMT)
LIT
Azonosító:
példányazononosító: MEK-01384
urn:nbn:hu-3386 (URI)
Forrás:
Kapcsolat:
Kálmán C. György: Az emlékezés folytonossága és az irodalomtörténet-írás (http://www.c3.hu/~szepliteratura/lapszamok/deja_vu/tartalom...)
Kálmán C. György: Váltjuk a rendszert (http://www.c3.hu/scripta/beszelo/99/10/19kalm.htm)
Kálmán C. György honlapja (http://www.geocities.com/gckalmanhu/)