Ugrás a tartalomhoz

Theory and practice in applied linguistics

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/01600/01687
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Nyelvtudomány, kommunikáció
Pedagógia, nevelés
Cím:
Theory and practice in applied linguistics
alcím: Working papers
sorozatcím: Kodolányi füzetek
egységesített cím: Theory and practice in applied linguistics
Létrehozó:
szerkesztő: Sárdi Csilla
előszót írta: Stephanides Éva
elektronikus szerkesztés: Schivampl Ildikó
Dátum:
beszerezve: 2002-10-25
Téma:
Alkalmazott nyelvészet
alkalmazott nyelvészet
nyelvhasználat
Nyelvoktatás
idegennyelv-oktatás
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: Contents
Lectori Salutem!
Preface
Kiszely Zoltán:
Case Study Abstracts Compared
Sárdi Csilla:
The Role of Motivation in Language 2 Learning
Ferenczy Judit:
Gender Differentiation in Language Use: A Sociolinguistic Analysis
Keith Hardwick:
Shakespeare and the Extraordinary Manager
Sárdi Csilla:
What should a Foreign Language Syllabus Include?
Hungarian Abstracts
Notes on the Contributors
Kivonat: Hungarian abstracts
Esettanulmány összefoglalók elemzése (Kiszely Zoltán)
A dolgozat célja öt a kor nyelvelsajátításban betöltött szerepéről szóló empirikus
esettanulmány összefoglalójának műfaji szerkezet alapján történő összehasonlítása.
Ennek során két hipotézist vizsgál a szerző: az első szerint az összefoglalók
szerkezeti felépítése hasonló az esettanulmányok szerkezeti felépítéséhez, míg
a második szerint az összefoglalók különböző szerkezeti egységeit ugyanazon
nyelvi elemek túlsúlya jellemzi, mint az esettanulmányok különböző szerkezeti
egységeit. Az öt összefoglaló elemzése mindkét feltevést igazolja.
A motiváció szerepe az idegennyelv-tanulásban (Sárdi Csilla)
A dolgozat felvázolja azokat a kulcskérdéseket és lehetséges válaszokat, amelyek
az idegennyelv-tanulásban szerepet játszó motivációra vonatkoznak. Az írás első
része szorosan az idegennyelv elsajátításával (second language acquisition)
foglalkozó elméleti álláspontokat és kutatási eredményeket tekinti át. A második
részben a neveléspszichológián és a kognitív pszichológián belül kialakított
álláspontok kerülnek előtérbe, mivel e tudományterületek motivációra vonatkozó
elméletei és kutatási eredményeit jól fel lehet használni az idegennyelv-tanulás
vonatkozásában is. A dolgozat befejező része olyan lehetséges kutatási irányokat
vázol fel, amelyek a fent említett tudományterületek eddig elért eredményeiből
következnek.
Nemi különbségek a nyelvhasználatban (Ferenczy Judit)
A dolgozat az elmúlt huszonöt év angolszász szakirodalmát tekinti át a nyelvhasználat
nemi különbségeinek témájában. A kutatások első, úgynevezett 'mennyiségi' fázisa
hangtani, alaktani és mondattani szempontú volt, és alig lépett túl a nyelvi
adatok rögzítésén. A későbbi 'minőségi' hozzáállás inkább lexikai és diskurzus-beállítottságú
volt, és többféle elméletet is eredményezett: a 'hiányosság elméletet', amely
szerint a nők patriarchális társadalmainkban bizonytalan nyelvhasználatra kényszerülnek,
a 'dominancia elméletet', amelynek megfelelően a nyugati társadalmak nyelvi
valóságát a középosztálybeli fehérbőrű férfiak uralják, valamint a 'különbség
elméletet', amely a nyelvi viselkedésmódokban fellelhető nemek közti eltéréseket
a különböző szubkultúrákba való tartozásnak tulajdonítja. A nyelvtudomány mai
álláspontja szerint egyik modell sem alkalmas önmagában a valóság teljes leírására.
Shakespeare és a modern üzletember (Keith Hardwick)
A dolgozat összeköti az angol nyelvtanítás két, egymástól meglehetősen távol
eső aspektusát: az üzleti angolt és az angol irodalmat. Teszi ezt azért, hogy
megmutassa, hogyan nyújt Shakespeare útmutatást abban, hogy a XX. század végi
üzleti vállalkozások meg tudjanak felelni a kor kihívásainak. Az írás arra hívja
fel figyelmünket, hogy téves az a korunkra oly jellemző felfogás, miszerint
a jelenkor üzletemberének nincs mit tanulnia régen élt sorstársaitól. Machbeth
és Othello az a két Shakespeare mű, amelynek szövegrészletei az érvek alátámasztására
szolgálnak.
Ami egy idegennyelvi tanmenetből nem hiányozhat (Sárdi Csilla)
A tanulmány azt a sokak által felvetett, és sokféleképpen megválaszolt kérdést
vizsgálja meg közelebbről, hogy milyen szerepet játszik a tanmenet a nyelvtanulás-nyelvtanítás
folyamatában. A vizsgálódás során kiderül, hogy a kérdésre csak úgy adható érdemi
válasz, ha a tanmenetet nem önmagában, hanem a nyelvi kurzus során alkalmazott
módszertani kerethez viszonyítva vizsgáljuk. Először definiáljuk, mit értünk
tanmeneten és módszertani kereten, majd megtárgyaljuk ezek egymáshoz való viszonyát
és szerepüket a kurzustervezés egészén belül. Áttekintjük az 'eredménycentrikus'
és a 'folyamatcentrikus' tanmeneteket, és megállapítjuk, hogy mindkét csoportnak
vannak előnyös és hátrányos tulajdonságai. A dolgozat egy logikus javaslattal
zárul: a tanmenetek tervezése során érdemes arra törekedni, hogy a két kategória
szintézisével mindkettő előnyös tulajdonságait fel tudjuk használni, míg a hátrányos
tulajdonságokat figyelmen kívül hagyjuk.
megjegyzés: javított formátum
megjegyzés: Magyar nyelvű összefoglalóval.
Nyelv:
angol
Típus:
tanulmány(ok)
Text (DCMIType)
Formátum:
text/html (IMT)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-01687
urn:nbn:hu-3680 (URI)
Forrás:
Theory and practice in applied linguistics / ed. by Sárdi Csilla$Székesfehérvár : Kodolányi University College, 1999$(Kodolányi füzetek, ISSN 1419-5836 ; 1.)$ISBN 963 03 6803 X
Kapcsolat:
Studies on the 20th century English novel (http://mek.oszk.hu/01300/01366/)
Idegennyelv-tanítás a felsőoktatásban (http://mek.oszk.hu/01900/01943/)