NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Theory and practice in applied linguistics |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/01600/01687 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Nyelvtudomány, kommunikáció
Pedagógia, nevelés |
Cím: |
Theory and practice in applied linguistics
alcím:
Working papers
sorozatcím:
Kodolányi füzetek
egységesített cím:
Theory and practice in applied linguistics
|
Létrehozó: |
szerkesztő:
Sárdi Csilla
előszót írta:
Stephanides Éva
elektronikus szerkesztés: Schivampl Ildikó
|
Dátum: |
beszerezve:
2002-10-25
|
Téma: |
Alkalmazott nyelvészet
alkalmazott nyelvészet
nyelvhasználat
Nyelvoktatás
idegennyelv-oktatás
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
Contents
Lectori Salutem! Preface Kiszely Zoltán: Case Study Abstracts Compared Sárdi Csilla: The Role of Motivation in Language 2 Learning Ferenczy Judit: Gender Differentiation in Language Use: A Sociolinguistic Analysis Keith Hardwick: Shakespeare and the Extraordinary Manager Sárdi Csilla: What should a Foreign Language Syllabus Include? Hungarian Abstracts Notes on the Contributors Kivonat:
Hungarian abstracts
Esettanulmány összefoglalók elemzése (Kiszely Zoltán) A dolgozat célja öt a kor nyelvelsajátításban betöltött szerepéről szóló empirikus esettanulmány összefoglalójának műfaji szerkezet alapján történő összehasonlítása. Ennek során két hipotézist vizsgál a szerző: az első szerint az összefoglalók szerkezeti felépítése hasonló az esettanulmányok szerkezeti felépítéséhez, míg a második szerint az összefoglalók különböző szerkezeti egységeit ugyanazon nyelvi elemek túlsúlya jellemzi, mint az esettanulmányok különböző szerkezeti egységeit. Az öt összefoglaló elemzése mindkét feltevést igazolja. A motiváció szerepe az idegennyelv-tanulásban (Sárdi Csilla) A dolgozat felvázolja azokat a kulcskérdéseket és lehetséges válaszokat, amelyek az idegennyelv-tanulásban szerepet játszó motivációra vonatkoznak. Az írás első része szorosan az idegennyelv elsajátításával (second language acquisition) foglalkozó elméleti álláspontokat és kutatási eredményeket tekinti át. A második részben a neveléspszichológián és a kognitív pszichológián belül kialakított álláspontok kerülnek előtérbe, mivel e tudományterületek motivációra vonatkozó elméletei és kutatási eredményeit jól fel lehet használni az idegennyelv-tanulás vonatkozásában is. A dolgozat befejező része olyan lehetséges kutatási irányokat vázol fel, amelyek a fent említett tudományterületek eddig elért eredményeiből következnek. Nemi különbségek a nyelvhasználatban (Ferenczy Judit) A dolgozat az elmúlt huszonöt év angolszász szakirodalmát tekinti át a nyelvhasználat nemi különbségeinek témájában. A kutatások első, úgynevezett 'mennyiségi' fázisa hangtani, alaktani és mondattani szempontú volt, és alig lépett túl a nyelvi adatok rögzítésén. A későbbi 'minőségi' hozzáállás inkább lexikai és diskurzus-beállítottságú volt, és többféle elméletet is eredményezett: a 'hiányosság elméletet', amely szerint a nők patriarchális társadalmainkban bizonytalan nyelvhasználatra kényszerülnek, a 'dominancia elméletet', amelynek megfelelően a nyugati társadalmak nyelvi valóságát a középosztálybeli fehérbőrű férfiak uralják, valamint a 'különbség elméletet', amely a nyelvi viselkedésmódokban fellelhető nemek közti eltéréseket a különböző szubkultúrákba való tartozásnak tulajdonítja. A nyelvtudomány mai álláspontja szerint egyik modell sem alkalmas önmagában a valóság teljes leírására. Shakespeare és a modern üzletember (Keith Hardwick) A dolgozat összeköti az angol nyelvtanítás két, egymástól meglehetősen távol eső aspektusát: az üzleti angolt és az angol irodalmat. Teszi ezt azért, hogy megmutassa, hogyan nyújt Shakespeare útmutatást abban, hogy a XX. század végi üzleti vállalkozások meg tudjanak felelni a kor kihívásainak. Az írás arra hívja fel figyelmünket, hogy téves az a korunkra oly jellemző felfogás, miszerint a jelenkor üzletemberének nincs mit tanulnia régen élt sorstársaitól. Machbeth és Othello az a két Shakespeare mű, amelynek szövegrészletei az érvek alátámasztására szolgálnak. Ami egy idegennyelvi tanmenetből nem hiányozhat (Sárdi Csilla) A tanulmány azt a sokak által felvetett, és sokféleképpen megválaszolt kérdést vizsgálja meg közelebbről, hogy milyen szerepet játszik a tanmenet a nyelvtanulás-nyelvtanítás folyamatában. A vizsgálódás során kiderül, hogy a kérdésre csak úgy adható érdemi válasz, ha a tanmenetet nem önmagában, hanem a nyelvi kurzus során alkalmazott módszertani kerethez viszonyítva vizsgáljuk. Először definiáljuk, mit értünk tanmeneten és módszertani kereten, majd megtárgyaljuk ezek egymáshoz való viszonyát és szerepüket a kurzustervezés egészén belül. Áttekintjük az 'eredménycentrikus' és a 'folyamatcentrikus' tanmeneteket, és megállapítjuk, hogy mindkét csoportnak vannak előnyös és hátrányos tulajdonságai. A dolgozat egy logikus javaslattal zárul: a tanmenetek tervezése során érdemes arra törekedni, hogy a két kategória szintézisével mindkettő előnyös tulajdonságait fel tudjuk használni, míg a hátrányos tulajdonságokat figyelmen kívül hagyjuk. megjegyzés:
javított formátum
megjegyzés:
Magyar nyelvű összefoglalóval.
|
Nyelv: |
angol
|
Típus: |
tanulmány(ok)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
text/html
(IMT)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-01687
urn:nbn:hu-3680
(URI)
|
Forrás: |
Theory and practice in applied linguistics / ed. by Sárdi Csilla$Székesfehérvár : Kodolányi University College, 1999$(Kodolányi füzetek, ISSN 1419-5836 ; 1.)$ISBN 963 03 6803 X
|
Kapcsolat: |
Studies on the 20th century English novel (http://mek.oszk.hu/01300/01366/)
Idegennyelv-tanítás a felsőoktatásban (http://mek.oszk.hu/01900/01943/)
|