NDA
Bejelentkezés
Kapcsolat
Pápai Képz?m?vész Körök története |
Tartalom: | http://mek.oszk.hu/00100/00139 |
---|---|
Archívum: | Magyar Elektronikus Könyvtár |
Gyűjtemény: |
Történelem, helytörténet
Képz?m?vészet, vizuális m?vészetek |
Cím: |
Pápai Képz?m?vész Körök története
egységesített cím:
Pápai Képz?m?vész Körök története
|
Létrehozó: |
Bodnár Emese
|
Dátum: |
2002-04-02 (MEK-be való felvétel id?pontja)
1999-01-01 (elektronikus változat)
|
Téma: |
M?vészettörténet
képz?m?vészet
Festészet, grafika
festészet
Helytörténet, helyismeret
rajzoktatás
|
Tartalmi leírás: |
tartalomjegyzék:
AJÁNLÁS
EL?SZÓ BEVEZETÉS ORLAITÓL - NAGY LÁSZLÓIG Ferencz József építészmérnök Pápai Képz?m?vész Körök (kronológia) A JMK FELN?TT KÉPZ?M?VÉSZ KÖR Heitler László fest?m?vész, m?vészeti író Ézsiás István szobrászm?vész Zsuppán István fest?, a Türr István Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskola rajztanára Borbély Lajos fest?, a Polgármesteri Hivatal m?vel?dési osztályvezet?je Kiss László fest?, a Pápai Református Kollégium Gimnáziumának rajztanára Tóth Kálmán, a Munkácsy Mihály Általános Iskola rajztanára Khell Zoltán fest?, tanár A TEXTILES M?VEL?DÉSI HÁZ KÉPZ?M?VÉSZ KÖRE ÉS SZABÓ LÁSZLÓ T?ZZOMÁNC M?HELYE Erdélyi Gyula grafikus, a Képz?m?vész Kör vezet?je Szabó László t?zzománc dísztárgy készít? kézm?ves A JMK GYERMEK KÉPZ?M?VÉSZ KÖR Borbély Lajosné a Belvárosi Általános Iskola rajz tanára Szentmihály Veronika grafikus-dekorat?r, a JMK Gyermek Képz?m?vész Kör vezet?je SZALAY LÁSZLÓ FEST?, TANÁRTÓL - HORVÁTH LAJOS FEST?M?VÉSZIG Horváth Lajos fest?m?vész, a JMK Ifjúsági Képz?m?vész Kör vezet?je BEFEJEZÉS Baranyai László f?iskolai hallgató, a JMK Gyermek Képz?m?vész Kör egykori tagja IRODALOMJEGYZÉK JEGYZET MELLÉKLET Kivonat:
Ajánlás
Pápa város képz?m?vészeti életének bemutatására nagy el?relépést jelentett Bodnár Emese tanulmánya. A város kultúrtörténetének jelent?s része a képz?m?vészeti élet. Pápa város képz?m?vészetének ismeretében mindig abból az adottságból kell kiindulnunk, amit Anton Franz Maulbertsch, a barokk festészet nagy mesterének pápai freskói jelentenek. A nagytemplom hatalmas kupolafreskói Szent István vértanú életének három jelent?s mozzanatát örökítik meg leny?göz? er?vel, a színek csodálatos gazdagságával. A diakónussá avatás ünnepélyessége, Szent István prédikációjának hatása alá került tömeg magasztossága a barokk kor mozgalmasságát, dinamizmusát, a szín és a m?vészeti er? olyan harmóniáját jelenti, ami alól a m?vészhajlamú ember, aki Pápán dolgozik, vagy innen indult el, nem tudja kivonni magát. Nem vagyunk hívei ugyan annak, hogy a pápai m?vészeket valamely "iskola" követ?jének tartsuk, de nem tagadhatjuk el, hogy Maulbertsch m?veinek hatása közvetve, vagy közvetlenül hatást gyakorol a pápai m?vészek munkásságára. Érdekes módon a város folyói egykoron a Tapolca, jelenleg a Bakonyér jelent?s témát jelentettek az alkotóknak. A növényzet ezerszín? világa, a Várkert buja növényzete a tájfest?k és a természetbúvárok kedvelt témái voltak. A város is jó témaként szolgált sokszín? háztet?ivel, sz?k sikátoraival, jellegzetes mansart-tet?s házaival a pápai fest?k számára. Egy-egy m?vész köré csoportosult m?vészetszeret? embercsoport külön iskolát jelentett az odatartozók számára. A város egyik legaktívabb m?vészpedagógusa A. Tóth Sándor fest?m?vész, rajztanár, bábm?vész volt. Er?sen kontúrozott akvarelljei követend? példát jelentettek tanítványai számára, többen próbálták utánozni. Ábrázoláskényszere ragályossá vált ismer?sei körében. Nem olt olyan ember, aki közvetlen kapcsolatba került a m?vésszel, rövid id?n belül ne vált volna modellé. Ceruza- és ecsetrajzai több ezer embert örökítettek meg. Megkapó egyénisége folytán jelent?s csoportosulások keletkeztek körülötte, mint a Református Gimnáziumban, mint kés?bbi munkahelyein, vagy bármelyik közm?vel?dési intézményben. A legtöbb m?vészeti megmozdulás az ? nevéhez f?z?dik Pápa városában. Sajnálatos, hogy a város legnagyobb magángy?jteménye, a dr. Kovács Sándor féle gy?jtemény manapság már csak emlék az egykori képz?m?vészköri tagok számára, akik még eredetiben láthatták pápai m?gy?jt? Színyei Merse Pál, Pál László, Ripl-Rónai, Mednyánszky, Katona Nándor, Aba-Novák képeit. A pápai m?vészek gyakori kiállításai nevelik a közönséget és a Dunántúl Athénjének ifjúságát a m?vészeti értékek megbecsülésére. A tehetséggondozás jól bevált helyszíne a m?vel?dési házakhoz kapcsolódó m?vészeti körök, ahol a város leghíresebb képz?m?vészei irányításával folyik alkotó tevékenység. De nem elhanyagolható a város iskoláin belül szervezett tehetséggondozó szakkörök és fakultációk jelenléte sem. A pápai rajztanárok kezdetekt?l fogva feln?ttek más szaktárgyak színvonalához. Személyes példamutatással, m?vészi tevékenységgel el?l jártak a tanulók el?tt, vállalva a nyilvánosságot. Az iskolák bels? m?helyeiben folyó tehetséggondozó szakkörök tehát el?készít?i voltak a városi képz?m?vész körnek. A legtehetségesebbek mindkét szakkörön részt vettek. Természetesen dupla megjelenési lehet?séget kaptak iskoláiban, illetve városunk nyilvánossága el?tt. Pápa város képz?m?vészeti életében rendszeres kiállításként jelen volt évi egy alkalommal a képz?m?vész körök bemutatkozása. Néha felmen? rendszerben, megyei szinten is szervez?dött szakköri kiállítás. Ezen kiállítások rendezését intézményesen a m?vel?dési központok végezték. Csodálatos érzés egy amat?r számára, ha profi képz?m?vészek között állíthat ki. Egyébként nem jutnának érdekl?d?höz, szemlél?höz az amat?r alkotások. A nyilvánosság a közösség el?tti megjelenés alapvet? feltétele a m?vészi el?relépésnek. A városi képz?m?vész körök nagyon hatékony m?vészeti nevelést folytatnak, így szükséges ezek történetének feldolgozása is. Bodnár Emese tanulmányával hiányt pótolt Pápa kultúrtörténetében. Mintegy hat évtized képz?m?vészeti életét dolgozta fel városunk m?vészeti életéb?l. Mint a szerz? egykori rajztanára büszke vagyok Emese érdekl?dési irányára és kutató tevékenységére. Legyen a m? további kutatásoknak elindítója, inspirálója. A könyvet szíves figyelmükbe ajánlom. Borbély Lajos rajztanár m?vel?dési osztályvezet? megjegyzés:
Az elektronikus változatból a képmellékletek hiányoznak.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
tanulmány(ok)
interjú(k)
Text
(DCMIType)
|
Formátum: |
text/html
(IMT)
application/rtf
(IMT)
application/msword
(IMT)
PV (ProfiVox hangszerver)
|
Azonosító: |
példányazononosító:
MEK-00139
urn:nbn:hu-2138
(URI)
|
Forrás: |
A pápai képz?m?vész körök története / Bodnár Emese$Pápa : Jókai Vár. Kvt., 1998$ISBN 963 03 6916 8$OSZK: link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=oszk&SRY=an&SRE=343396
|
Kapcsolat: |
Pápai pedagógus lexikon (http://mek.oszk.hu/00000/00061/)
Jókai Mór M?vel?dési Központ, Pápa (http://www.globonet.hu/jmk_papa/)
|
Tér-idő vonatkozás: |
időbeli:
20. sz.
térbeli:
Pápa
|