Ugrás a tartalomhoz

Pápai Képz?m?vész Körök története

  • Metaadatok
Tartalom: http://mek.oszk.hu/00100/00139
Archívum: Magyar Elektronikus Könyvtár
Gyűjtemény: Történelem, helytörténet
Képz?m?vészet, vizuális m?vészetek
Cím:
Pápai Képz?m?vész Körök története
egységesített cím: Pápai Képz?m?vész Körök története
Létrehozó:
Bodnár Emese
Dátum:
2002-04-02 (MEK-be való felvétel id?pontja)
1999-01-01 (elektronikus változat)
Téma:
M?vészettörténet
képz?m?vészet
Festészet, grafika
festészet
Helytörténet, helyismeret
rajzoktatás
Tartalmi leírás:
tartalomjegyzék: AJÁNLÁS
EL?SZÓ

BEVEZETÉS

ORLAITÓL - NAGY LÁSZLÓIG


Ferencz József építészmérnök

Pápai Képz?m?vész Körök (kronológia)


A JMK FELN?TT KÉPZ?M?VÉSZ KÖR


Heitler László fest?m?vész, m?vészeti író

Ézsiás István szobrászm?vész

Zsuppán István fest?, a Türr István Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskola
rajztanára

Borbély Lajos fest?, a Polgármesteri Hivatal m?vel?dési osztályvezet?je

Kiss László fest?, a Pápai Református Kollégium Gimnáziumának rajztanára

Tóth Kálmán, a Munkácsy Mihály Általános Iskola rajztanára

Khell Zoltán fest?, tanár


A TEXTILES M?VEL?DÉSI HÁZ KÉPZ?M?VÉSZ KÖRE ÉS SZABÓ LÁSZLÓ
T?ZZOMÁNC M?HELYE


Erdélyi Gyula grafikus, a Képz?m?vész Kör vezet?je

Szabó László t?zzománc dísztárgy készít? kézm?ves


A JMK GYERMEK KÉPZ?M?VÉSZ KÖR


Borbély Lajosné a Belvárosi Általános Iskola rajz tanára

Szentmihály Veronika grafikus-dekorat?r, a JMK Gyermek Képz?m?vész Kör
vezet?je


SZALAY LÁSZLÓ FEST?, TANÁRTÓL - HORVÁTH LAJOS FEST?M?VÉSZIG


Horváth Lajos fest?m?vész, a JMK Ifjúsági Képz?m?vész Kör vezet?je


BEFEJEZÉS


Baranyai László f?iskolai hallgató, a JMK Gyermek Képz?m?vész Kör egykori
tagja


IRODALOMJEGYZÉK

JEGYZET

MELLÉKLET
Kivonat: Ajánlás
Pápa város képz?m?vészeti életének bemutatására nagy el?relépést
jelentett Bodnár Emese tanulmánya. A város kultúrtörténetének jelent?s része
a képz?m?vészeti élet. Pápa város képz?m?vészetének ismeretében mindig abból
az adottságból kell kiindulnunk, amit Anton Franz Maulbertsch, a barokk festészet
nagy mesterének pápai freskói jelentenek. A nagytemplom hatalmas kupolafreskói
Szent István vértanú életének három jelent?s mozzanatát örökítik meg leny?göz?
er?vel, a színek csodálatos gazdagságával. A diakónussá avatás ünnepélyessége,
Szent István prédikációjának hatása alá került tömeg magasztossága a barokk
kor mozgalmasságát, dinamizmusát, a szín és a m?vészeti er? olyan harmóniáját
jelenti, ami alól a m?vészhajlamú ember, aki Pápán dolgozik, vagy innen indult
el, nem tudja kivonni magát.
Nem vagyunk hívei ugyan annak, hogy a pápai m?vészeket valamely
"iskola" követ?jének tartsuk, de nem tagadhatjuk el, hogy Maulbertsch
m?veinek hatása közvetve, vagy közvetlenül hatást gyakorol a pápai m?vészek
munkásságára. Érdekes módon a város folyói egykoron a Tapolca, jelenleg a Bakonyér
jelent?s témát jelentettek az alkotóknak. A növényzet ezerszín? világa, a Várkert
buja növényzete a tájfest?k és a természetbúvárok kedvelt témái voltak. A város
is jó témaként szolgált sokszín? háztet?ivel, sz?k sikátoraival, jellegzetes
mansart-tet?s házaival a pápai fest?k számára.
Egy-egy m?vész köré csoportosult m?vészetszeret? embercsoport
külön iskolát jelentett az odatartozók számára. A város egyik legaktívabb m?vészpedagógusa
A. Tóth Sándor fest?m?vész, rajztanár, bábm?vész volt. Er?sen kontúrozott akvarelljei
követend? példát jelentettek tanítványai számára, többen próbálták utánozni.
Ábrázoláskényszere ragályossá vált ismer?sei körében. Nem olt olyan ember, aki
közvetlen kapcsolatba került a m?vésszel, rövid id?n belül ne vált volna modellé.
Ceruza- és ecsetrajzai több ezer embert örökítettek meg. Megkapó egyénisége
folytán jelent?s csoportosulások keletkeztek körülötte, mint a Református Gimnáziumban,
mint kés?bbi munkahelyein, vagy bármelyik közm?vel?dési intézményben. A legtöbb
m?vészeti megmozdulás az ? nevéhez f?z?dik Pápa városában.
Sajnálatos, hogy a város legnagyobb magángy?jteménye, a dr.
Kovács Sándor féle gy?jtemény manapság már csak emlék az egykori képz?m?vészköri
tagok számára, akik még eredetiben láthatták pápai m?gy?jt? Színyei Merse Pál,
Pál László, Ripl-Rónai, Mednyánszky, Katona Nándor, Aba-Novák képeit.
A pápai m?vészek gyakori kiállításai nevelik a közönséget és
a Dunántúl Athénjének ifjúságát a m?vészeti értékek megbecsülésére. A tehetséggondozás
jól bevált helyszíne a m?vel?dési házakhoz kapcsolódó m?vészeti körök, ahol
a város leghíresebb képz?m?vészei irányításával folyik alkotó tevékenység. De
nem elhanyagolható a város iskoláin belül szervezett tehetséggondozó szakkörök
és fakultációk jelenléte sem.
A pápai rajztanárok kezdetekt?l fogva feln?ttek más szaktárgyak
színvonalához. Személyes példamutatással, m?vészi tevékenységgel el?l jártak
a tanulók el?tt, vállalva a nyilvánosságot. Az iskolák bels? m?helyeiben folyó
tehetséggondozó szakkörök tehát el?készít?i voltak a városi képz?m?vész körnek.
A legtehetségesebbek mindkét szakkörön részt vettek. Természetesen dupla megjelenési
lehet?séget kaptak iskoláiban, illetve városunk nyilvánossága el?tt.
Pápa város képz?m?vészeti életében rendszeres kiállításként
jelen volt évi egy alkalommal a képz?m?vész körök bemutatkozása. Néha felmen?
rendszerben, megyei szinten is szervez?dött szakköri kiállítás. Ezen kiállítások
rendezését intézményesen a m?vel?dési központok végezték. Csodálatos érzés egy
amat?r számára, ha profi képz?m?vészek között állíthat ki. Egyébként nem jutnának
érdekl?d?höz, szemlél?höz az amat?r alkotások. A nyilvánosság a közösség el?tti
megjelenés alapvet? feltétele a m?vészi el?relépésnek.
A városi képz?m?vész körök nagyon hatékony m?vészeti nevelést
folytatnak, így szükséges ezek történetének feldolgozása is. Bodnár Emese tanulmányával
hiányt pótolt Pápa kultúrtörténetében. Mintegy hat évtized képz?m?vészeti életét
dolgozta fel városunk m?vészeti életéb?l. Mint a szerz? egykori rajztanára büszke
vagyok Emese érdekl?dési irányára és kutató tevékenységére.
Legyen a m? további kutatásoknak elindítója, inspirálója. A
könyvet szíves figyelmükbe ajánlom.
Borbély Lajos
rajztanár
m?vel?dési osztályvezet?
megjegyzés: Az elektronikus változatból a képmellékletek hiányoznak.
Nyelv:
magyar
Típus:
tanulmány(ok)
interjú(k)
Text (DCMIType)
Formátum:
text/html (IMT)
application/rtf (IMT)
application/msword (IMT)
PV (ProfiVox hangszerver)
Azonosító:
példányazononosító: MEK-00139
urn:nbn:hu-2138 (URI)
Forrás:
A pápai képz?m?vész körök története / Bodnár Emese$Pápa : Jókai Vár. Kvt., 1998$ISBN 963 03 6916 8$OSZK: link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=oszk&SRY=an&SRE=343396
Kapcsolat:
Pápai pedagógus lexikon (http://mek.oszk.hu/00000/00061/)
Jókai Mór M?vel?dési Központ, Pápa (http://www.globonet.hu/jmk_papa/)
Tér-idő vonatkozás:
időbeli: 20. sz.
térbeli: Pápa